lördag 19 juli 2014

Rundtur med kultur

Årets östgöta-rundtur gick av stapeln under fredagen. Den här gången började vi i Rök.

Jag har lite blyga reskamrater! (En av dem syns inte alls!)
I was there!
Naturligtvis kan man (jag!) ju inte missa en chans till att skutta omkring bland ruiner, så Alvastra kloster var ju ett måste. Är man ruin-nörd, så är man!

Lycklig!

Dregel!
Sedan följde ett antal kyrkor - den första har jag redan glömt vad den hette men den andra var Herrestads kyrka (enligt uppgift den äldsta dokumenterade stenkyrkan i Sverige om jag inte minns fel) och den tredje Örberga kyrka.


Till Örberga kyrka hörde även ett litet stenmuseum med en kopia av en Eskilstuna-kista - sehr häftisch om man är en forn-nörd (Jag nämner inga namn...)!


På övervåningen till stenmuséet - minst lika häftigt, tyckte jag - fanns ett härbärge (Biskopshuset i Örberga) där man kunde övernatta för 30kr/pers/natt.




Efter det (och lunch på Hästholmen) följde en rakt uppstigande promenad till Hjässan på Omberg.


Ganz schön, ja?
Turen avslutades - som vanligt - i Vadstena med shopping (åtminstone vissa av oss), fika och, sist men absolut inte minst, Shakespeare på Gräsgården och Trettondagsafton. Det var lika bra som alltid!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...