onsdag 5 augusti 2020

Blåbär


Jag har nog inte varit ute i skogen och plockat svamp sen vi sålde föräldrarnas hus för 10-11 år sen, så jag blev överlycklig när Anneli förbarmade sig över mig och frågade om jag ville följa med på svampjakt.

Nu fanns det ju inte direkt några svampar i någon av de två skogarna vi letade i. Antingen var vi ute i fel tid eller så är det alldeles för torrt. Det fanns gott om gula små löv som låg på marken och låtsades vara kantareller, dock!


Vi lyckades hitta en svamp som vi tror var en Karl Johan. Det är lite svårt att avgöra när den inte var större. (Och det var inte vi som plockade den - den låg redan på marken när vi hittade den.)


Men blåbär fanns det gott om, så vi bestämde oss för plan B i stället. Anneli hade varit framsynt nog att ta med några bärplockare så nu fick jag testa hur det var att plocka med en sån.


Det blev i alla fall så det räcker till en hel del smoothies resten av veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...