torsdag 23 april 2009

Hur ska man träna egentligen?

Igår var jag på föreläsning om rygg- och nackträning i Campushallen. Det var Fredrik Wandus som höll i föreläsningen och rubriken var ”För en bättre vardag”. Jättebra, tänkte jag, det är ju precis vad jag behöver! Nu är ju Fredrik van vid flygförare och elitidrottare och jag vet ju inte hur deras vardag ser ut, men den verkar inte direkt likna min. Jag undrar om jag skulle klara av någon av de övningar han visade oss utan att ramla och krossa näsan!

Jag har i alla fall lärt mig att jag ska träna mina multifider (vilka nu de är! Jag får nog googla lite...) Träna med Pilatesboll var tydligen bra, så jag får väl gå hem och damma av min, då.

Han lyckades i alla fall totalt att förstöra min barnatro när det gäller träning. Efter att jag i hela mitt träningsliv har haft fraserna ”tårna framför knäet” och ”ut med rumpan” ringande i öronen i samband med knäböjningar, hävdar nu han helt plötsligt att det är en myt. Precis tvärtom ska man göra, för den tyngsta belastningen på knäet är i 90 graders vinkel. Oooookej, då testar vi det vid nästa Body Pump och när instruktören gnäller, så ska jag hänvisa till Fredrik! Han hävdar dessutom att stretching inte alls är så bra som det sägs och att det inte påverkar träningsvärk ett dugg - man kan visst aldrig vara säker på någonting!

Och på tal om Body Pump, förresten, så var ju Macho-Lisa och Super-Conny och pumpade som vanligt i tisdags och den här gången hade jag kameran med mig…

OBS! att nästa bild är (lite lätt) arrangerad – i vanliga fall står jag aldrig så nära Conny. Av uppenbara skäl! Och det är inte bara skillnad mellan oss rent fysiskt när det gäller träning, mentalt är vi knappt på samma planet. När jag tränar för att kunna ta mig ur sängen, laddar Conny inför Göteborgsvarvet! Jag blir svettig bara vid tanken…

Och i kväll ska jag på yoga! Återkommer kanske om det.

1 kommentar:

  1. Vilka duktiga tjejer!! ;)

    Trevlig helg! * kram *

    SvaraRadera

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...