tisdag 14 april 2009

Påsk-rapport

Det har varit påsk. Vi har haft ledigt, sägs det. Själv har jag slitit som en iller hela tiden. Så här har min påsk varit:

Skärtorsdag
Vi hade ju arbetstidsförkortning (två timmar) och jag passade på att flexa lite, så jag kom hem skapligt. Jag hade beställt pralintillbehör ihop med Annika på jobbet, så jag hade med mig en påse med bl a lite (3 ½ kilo) choklad hem. Skurade sedan hela köket så att det skulle vara redo för min göra-praliner-på-egen-hand-debut nästa dag. Passade även på att göra några pralinaskar med decoupage för att ha någonting att lägga alla mina fina praliner i.

Långfredag
Började en stund efter frukost att plocka fram alla attiraljer jag behövde för pralin-tillverkningen. Ungefär vid halv elva-tiden var alla förberedelser klara och jag började med att temperera choklad till formarna. Jag kan nu meddela att choklad-temperering är en exakt vetenskap. Efter c:a tre timmar var den första omgången praliner klara. De smakade väl OK men jag fick använda både hammare och vassa verktyg för att få ut dem ur formen och de såg lite tilltufsade ut. Den andra omgången praliner (klara vid 18-tiden) blev bättre och sedan laddade jag diskmaskinen tre gånger och skurade hela köket för att få bort all choklad. Badade (vattnet blev märkligt chokladfärgat) och stupade i säng.


Påskafton
Skurade resten av lägenheten utom vardagsrummet efter att ha hittat chokladfläckar a) i hallen, b) på lysknappen till badrummet, c) på tvättmaskinen och d) på bokhyllan i sovrummet (?). Åkte till Jocke och Sandra och åt påsk-middag (massor!), gullade med Vidde som var söt (och tjock!) som vanligt. Gick hem och mådde illa hela kvällen.

Påskdagen
Tvättade fem maskiner. Skurade vardagsrummet efter att ha hittat chokladfläckar på TV:n och på ena fönsterbrädan. Sydde om en klänning (köpt till halva reapriset på Indiska för tre år sedan) till en tunika. Somnade framför TV:n.


Annandag påsk
Skurade ur kylskåpet (chokladfläckar!). Gjorde två lampskärmar med decoupage och upptäckte att den ena var för stor för lampan som jag hade tänkt ha den till. Började med den senaste inlämningsuppgiften på min kurs. Surade över att Project Runway tydligen gjort uppehåll över påsk. Gick och lade mig.

Idag
Hurra! Fick gå till jobbet igen! Hade det lugnt och skönt hela förmiddagen med bara några få små kriser när skrivaren strejkade, tre studenter visade sig vara registrerade på fel kurs eller ingen kurs alls, filen med en tenta som ska gå på torsdag inte gick att öppna och vi inte hade någon kontakt med servern. Var sedan och BodyPumpade på Campushallen med Conny
(jag iförd mina rea-fynd från Casalls lagerutförsäljning före jul: capri-byxor 150:- och top 100:-) och hade det sedan lugnt och skönt med arbetsuppgifter hela eftermiddagen fram till det var dags att åka hem med Campusbussen 16:20.

Nu hoppas jag att det dröjer ett tag innan det blir en massa helgdagar igen. Jag orkar inte vara ledig mycket mer…

1 kommentar:

  1. Oj oj oj! Vad duktiga vi är och snygga på bilden!! :)
    Ja, vilken tur det var dags att jobba igen!! ha ha jag tror inte du kunde överleva en dag till ledig.
    kram.

    SvaraRadera

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...