lördag 27 mars 2010

Veckans tips!

Det här verkar vara veckan som försvann! Det känns som om jag har legat en dag efter på ett ”Va, är det lördag idag? Men vart tog fredag vägen, då?”-sätt sedan förra helgen. Det var enbart tack vare Blodgivarcentralens efterhängsenhet (de skickar mail-påminnelser och sms-påminnelser tills man ger upp och går dit!) som jag överhuvudtaget kom iväg och lämnade blod i måndags. Tyvärr är inte Östgötateatern lika enträgna – igår eftermiddag gick det upp för mig (med lite hjälp från Annika!) att jag hade biljett till Beyond Therapy igår kväll och inte nästa fredag som jag hade fått för mig. Jag som hade sett fram emot en slapparkväll i soffan! Det var dock inte med någon större vånda som jag bestämde mig för att hoppa över teatern för en gångs skull. Fredagar är inte den perfekta dagen för mig att gå på teater i alla fall, jag har ett späckat schema på just fredagar: Jag måste 1. slappa så mycket som möjligt på jobbet så jag kommer in i helg-stämning, 2. sluta tidigare, 3. gå förbi Sukiyaki och köpa fredags-sushi, så inte de blir oroliga och anmäler mig försvunnen till polisen samt, 3. somna i soffan senast kl 20:15. Ingen tid över för teater, alltså!

Så det blir ingen teaterrecension idag, däremot tänkte jag att vi kunde ha ett litet tips – det var länge sedan vi hade ett tips och jag har ju trots allt en kategori som heter Tips och tricks. Det här är en grej som jag länge trodde att jag som vanligt var den sista som fick veta, som t ex att Jultomten bor i Finland (FINLAND! Vem hade trott det!), men som jag upptäckt på senare tid att så är inte fallet. Här kommer tipset:



Ta-daaa!



Jag vet att det inte ser mycket ut för världen men det är faktiskt riktigt bra! Den här lilla burken kan man köpa på Apoteket för den nästan löjligt blygsamma summan tjugo kronor. Den tillhör någon slags pulverdiet men det fiffigaste är att man kan köpa burken separat och den är väldigt användbar.

Som ni ser så är det skruvlock på den. Det betyder att man t ex kan hälla i en massa frysta jordgubbar i den och sedan fylla upp med vanilj-yoghurt och slänga ner den i väskan och sedan genast glömma bort den ...tills man känner sig lite småsugen framåt förmiddagen och kommer ihåg att den ligger där i väskan. Där den naturligtvis antingen lagt sig ner på sidan längst ner i botten eller annars på något sätt lyckas vända sig upp och ner och - hör upp nu! - den har inte spillt ett dugg! Vad säger ni om det, va! Funkar lika bra med soppa och juice.

Det enda negativa är att det syns ganska tydligt att den tillhör en pulverdiet och det kan leda till missförstånd. En dag råkade Kalle på jobbet se mig när jag trippade förbi med burken i min hand och han trodde genast att jag hade blivit hjärntvättad av någon pulverdiet-sekt. Han började planera att föra bort mig och ta mig till en psykolog med avprogrammering av sektmedlemmar som specialitet, men som tur är lyckades jag avstyra det i sista stund. Nu är den faran över, åtminstone på jobbet, eftersom vi nästan alla har minst en burk var. Förmiddagsfikat ser ut som ett möte hos AP – Anonyma Pulverbantare!

2 kommentarer:

  1. Ha ha Jag tillhör en av er!! Jag erkänner!!
    Mitt namn är Coyntha och är en AP – Anonyma Pulverbantare!!! :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Bra, Coyntha! Att erkänna det är första steget mot bättring. Vi ses på mötet på torsdag - glöm inte burken!

    Jag håller tummarna på söndag!

    SvaraRadera

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...