tisdag 17 februari 2015

Choklad och vin

Jag har ju redan förstört nattsömnen för den här veckan, så jag kan ju lika gärna fortsätta som jag började! Så nu ikväll var det choklad- och vinprovning som gällde.

Först fick vi en föreläsning om chokladens historia - och lite mer...


... sen började själva smakningen. Först smakade man på en bit choklad och lät den långsamt smälta i munnen...

...varpå man sörplade (japp!) i sig lite, lite vin och lät det rulla runt lite i munnen.

Sen kom det svåra - då skulle man först låta en bit choklad smälta till hälften på tungan och sen sörpla i sig lite, lite vin och låta choklad och vin blandas i munnen.
Chokladbiten syns inte men den finns där!
Under tiden man smakade de olika vinerna och chokladsorterna fick man gissa var chokladen kom ifrån, hur många procent kakao innehöll den, vilket var det dyraste vinet osv och jag frångick en livslång vana genom att inte föredra det billigaste vinet för en gångs skull, utan bara det näst billigaste - jag kanske håller på och växer upp!

Och självklart var jag tvungen att köpa lite choklad efteråt! Dels kakaobönor som ska vara bra för tarmfloran eller nåt sånt men som även smakade riktigt gott och dels lite choklad, både från Madagaskar, bara för att det var så fina handgjorda papper och från Ghana, för att den var den godaste chokladen.


Mitt problem är att jag inte tål rödvin. Men jag tänkte att det är så små mängder man får i sig så jag kan gott svälja lite - men det känner jag nu att jag inte skulle ha gjort, jag känner den gamla vanliga krampen komma krypande. Så det lär nog inte bli mycket sovande av i natt heller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...