torsdag 15 september 2016

Utbränd

Nu är det officiellt, man är utbränd! Efter att min hjärna i princip slutade fungera i måndags är jag nu sjukskriven och ska försöka att inte sjunka ännu djupare, om jag kan. För tillfället är symptomen yrsel, tryck över bröstet, andnöd, huvudvärk, illamående, hjärtklappning, skakningar, en känsla av att det finns en motor inuti kroppen som går hela tiden, ont i nacke/axlar, koncentrationssvårigheter, sömnproblem + några till. Det dyker upp nya symptom hela tiden! Det senaste som dök upp idag är någon slags tick, en darrning under vänster ögonbryn - skitirriterande! Det är sånt som händer, tydligen, när man jobbar under hög stress under flera år utan avbrott. Att det nu har hänt förvånar ingen, t o m på jobbet sade de att "det är ju egentligen konstigt att det inte har hänt tidigare!".

Men det finns ett ljus långt där borta i tunneln. Jag har varit hos företagshälsovården och samtalat med en person som verkar både lyssna och förstå och vi har gjort upp en handlingsplan. Målet är att bli bra och kunna komma tillbaka till jobbet igen så fort det går. Men det är baby steps som gäller. Ett delmål var att jag verkligen skulle komma iväg till den medicinska yogan jag köpte ett 10-kort till för några veckor sedan men som jag inte har haft någon tid för sedan dess.

Just nu är jag på den nivån att jag blir stressad av allt, som att ha en tid inbokad t ex, vilket kanske förklarar varför jag fick en tick under ögonbrynet just idag. Men jag kom iväg i alla fall! Och jag tror nästan att jag lyckades koppla av någon millisekund under en av viloperioderna på passet, så det kanske finns hopp...


Jag såg när jag läste igenom texten ovan att jag hade "tappat bort" flera ord när jag skrev, framförallt prepositioner, jag antar (och hoppas!) att det också är ett symptom på utbrändhet - annars blir jag riktigt orolig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...