torsdag 27 oktober 2016

Hamam

Nu börjar mina sedan tidigare inbokade aktiviteter ta slut och det är väl tur med tanke på att jag inte ens fick ut hälften av vad jag brukar den här månaden. Man blir inte rik på att vara sjukskriven, den saken är säker.

Men Marias och min hamam-aktivitet var både bokad och betald sen tidigare och var faktiskt riktigt bra! Jag har varit på hamam i bl a Damascus förut och hade väl inga förväntningar att det skulle kunna vara lika bra här hemmavid men det var nog faktiskt väldigt nära!

Man hade lagt ner en hel del kraft på miljön och lyckats riktigt bra - det var bara mysbelysning så bilden går inte att få bättre men det såg väldigt "äkta" ut.


Först fick man någon slags lermask i ansiktet, sen blev man intvålad, masserad, skrubbad, masserad igen, skumtvättad, fick heta stenar på ryggen, fick håret tvättat och ansikts- och huvudmassage. Sen blev man inpackad i handdukar och en morgonrock och fick foppatofflor på fötterna.



Efteråt fick man sitta en liten stund och koppla av med hjälp av ett glas juice.


Sen är man ren! Riktigt ren! Så här ren har jag inte känt mig sen senast jag var på hamam och dessutom kände jag mig faktiskt mer avkopplad än på mycket länge. Hoppas det sitter i!

Och jag kan mycket väl tänka mig en hamam igen.

2 kommentarer:

  1. Det heter VIP-center och ligger på Breda vägen, nästan längst ner. Ser väldigt oansenligt ut från utsidan men har dolda djup! ;-)

    SvaraRadera

Den goda människan i Sezuan

  Den goda människan Sezuan var sista föreställningen för säsongen på abonnemanget och det var inte med höga förväntningar vi förpassade oss...