torsdag 8 mars 2018

8 mars

Så här på den internationella kvinnodagen kändes det lite extra kul att få träffa Johanna, textilarbeterska år 1910. Facket bjöd på Johanna-vandring dagen till ära och eftersom det var väääldigt många år sen jag var på en sån och jag älskar den här sortens vandringar, så var jag säkert den första som anmälde mig.


Vi fick träffa Johanna från Härsme (= Häradshammar) socken på Vikbolandet, som flyttade in till stan och började arbeta på fabrik och höra historien om hennes liv. Det var som vanligt trevligt, roligt och intressant men även lite traumatiskt för mig som upplever mig själv som tvättäkta öschöte, guschelov. När Johanna berättade att hennes man Arvid bl a fick en "famvé" i lön, räckte inte min östgötska till och mina arbetskamrater fick tolka åt mig. (Det visade sig vara en famn ved!) Det sved lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hösthy

Del tre i årets höstrenovering blev kombobehandling Moisture Infuser/NBE3000.   Jag har egentligen ingen aning om vad det betyder men det v...