måndag 9 april 2018

Nygammal cykel


Min gamla häck till cykel börjar bli lite sliten och dålig och jag har funderat på om jag ska skaffa en ny ett tag nu. Och så hände det sig att styrelsen i vår bostadsrättsförening fick ett ryck och bestämde sig för att rensa ut gamla cyklar som inte verkar ha någon ägare och bara står och tar upp plats i cykelrum och på gården. Vi har redan haft en cykelutrensning för några år sedan, vilket jag tycker är ganska fantastiskt med tanke på att huset inte ens blev bostadshus förrän för c:a 7-8 år sen. Jag hörde ganska tidigt av mig till styrelsen och frågade vad som skulle ske med de utrensade cyklarna och anmälde intresse att ta över en överbliven cykel. Sen dess (Detta var i början av januari) har jag inte hört ett pip från dem men har sett hur de utrensade cyklarnas antal har stigit till ett 25-tal. (Jag blir helt fascinerad – vissa cyklar ser helt nya och riktigt dyra ut men har tydligen lyckats slarva bort sina ägare på bara några år.)

I alla fall, nu i helgen fick jag mail från styrelsen att jag kunde gå ner till källaren och ta en av de överblivna cyklarna om jag ville. Och nu har ju alla de finaste cyklarna försvunnit, förmodligen till släkt och vänner till styrelsen, och det fanns bara 5-6 st cyklar kvar i mer eller mindre rostskadat skick. Jag ställde i alla fall undan cykeln på bilden åt mig, mest för att den inte hade något avancerat lås. Det fanns finare cyklar men de hade riktigt rejäla lås, i ett fall något som såg ut som en ankarkätting, och jag vet faktiskt inte om jag skulle lyckas få bort dem utan bultsax (som jag inte har någon). Någon dag får jag ta med cykeln till en moj och se om de kan göra något åt den, annars får jag väl försöka hitta en bättre begagnad någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...