torsdag 11 oktober 2018

Mozart med Power - och Tjajkovskij



Andra konserten för säsongen - här går det undan! Den här gången var det verkligen blandad kompott; först Karl-Birger Blomdahls Facetter - ingen favorit, det lät för det mesta som om inte alla i orkestern spelade samma stycke. Sen kom 17-åriga Alice Power och spelade Mozarts Pianokonsert nr 12 A-dur - det lät väldigt ... Mozartskt.


Efter pausen (som som vanligt inte var något att nämna) kom en riktig höjdare - Tjajkovskijs Lillryska symfoni nr 2, som var ett riktigt energipiller. Jag kom faktiskt på att jag vurmade en hel del för Tjajkovskij i yngre år, framförallt var jag av någon anledning väldigt förtjust i Pianokonsert nr 1 i b-moll (fråga mig inte varför!). Jag var (och är fortfarande) även lite svag för ouvertyren till 1812. (Det kanske vore något att önska till nästa önskekonsert! I så fall ska det bli spännande att se hur de gör med kanonskotten!)


Och som vanligt kunde inte köket fixa fram en (1) extra liten kaffe som inte hade blivit beställd under pausen! Tur att jag fick mitt te i alla fall ...

1 kommentar:

  1. Om du får igenom din önskekonsert kommer jag att köpa biljett direkt! Älskar den ouvertyren. Köpte den speciellt på vinyl när jag hade en Tjajkovskij-vurm på åttiotalet. :-)

    SvaraRadera

Valutbildning

Eftersom jag har anmält mig att jobba som röstmottagare i EU-valet, så blev jag kallad till ett utbildningstillfälle. Det var lite svårt att...