tisdag 29 januari 2019

Norrköpings kvartersnamn

Föreläsningar är också kultur och efter att ha lyssnat på konspirationsteorier förra veckan var stunden nu kommen till ett lite mer lokalt och jordnära ämne.Jag var ju på en föreläsning om gatunamn i oktober och kvartersnamn är väl en naturlig följd på det.

Det var lite intressant att upptäcka att jag var en av få personer i publiken som visste vad kvarteret jag bodde i hette. Faktum är att jag vet vad alla kvarter jag bott i heter, antagligen för att bostadsrättsföreningarna har hetat som kvarteret.

Inte nog med det - jag vet även vad samtliga kvarter där jobbet ligger heter, eftersom vi använder kvartersnamnen på byggnaderna. Däremot kom det som en chock att höra att "ingen vet varför Kåkenhus heter som det gör"! Jaså, inte? Jag har i alla fall vetat i åratal att det kommer från holländskans Keukenhuis (eller någon liknande stavning) och kom hit med holländarna på 1600-talet. Tyvärr kan jag inte komma ihåg var jag har fått det ifrån (jag misstänker att det har något med Campus att göra) men jag ska ta reda på det och vidarebefordra det till Kristensson.


Intressant var det i alla fall och självklart köpte jag boken, som jag ska studera ingående.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...