måndag 13 september 2021

Jordmandelskörd

Jag kom på att det är dags att skörda mina jordmandlar innan frosten. De har ju växt till sig ordentligt under sommaren - åtminstone det som syns över ytan.


Det visade sig inte vara det lättaste att skörda dem. Jorden var rejält kompakt och jordmandlarna pyttesmå och man fick gräva med fingrarna för att hitta små knölar, som i många fall bara visade sig vara jordklumpar. Hade man tur kunder man se dem sticka fram ur jorden.

Som sagt, inte så jättestora men ganska näpna.

Efter en (bra) stund hade jag i alla fall fått ihop en liten samling. (Och jag tänker inte ens nämna hur jag och resten av balkongen såg ut då!) Nästa problem var att få bort all jorden som satt kvar.

Ungefär ettusen sköljningar senare vet jag fortfarande inte om jag vågar mig på att äta på dem. Ska de skalas, månne? Någon form av rensning måste till innan jag törs stoppa något i munnen. Vi får väl se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...