onsdag 28 september 2022

Underhållsarbete

Det har varit dags igen! Att plantera om min clivia. Jag var säker på att det bara var max ett år sedan sist men tydligen inte! Så det kanske var på tiden i alla fall. 

Jag har varit på jakt efter en större kruka ett tag men det har gått sådär. Tills nu i helgen när jag hittade en skaplig kruka (den till höger) på Ge för livet för 150kr.

 
Sen återstod bara att sätta igång. Eftersom jag har för mig att det var så stökigt senast (för fem år sen!) så bestämde jag mig för att hålls på balkongen den här gången. Jag lyckades passa in ett regnuppehåll men å andra sidan blåste det halv storm, så jag fick hålla hårt i clivian för att den inte skulle blåsa bort.

Som vanligt hade rötterna sugit sig fast i krukan så det var inte helt lätt att få ur den. Men till slut så...

Sen återstod ju bara det vanliga - att försöka få bort lite rötter. Min metod är att klippa bort allt som är längre från roten än några centimeter. Jag vet inte om det är rätt sätt men hittills har den ju överlevt. Med lite tur gör den det den här gången också.

  
Jag hade köpt jord men krukan var större än jag trodde så jag fick ta en sväng till Coop och köpa mer. Men till slut lyckades jag i alla fall att få till den i den nya krukan (den blev lite sned pga blåsten men jag hoppas den rätar upp sig så småningom.)

Lerfatet visade sig vara för litet för krukan så jag fick ta till ett plastfat (ryys!) tills jag hittar ett lagom stort lerfat.

Det blev som vanligt en hel del rötter över.
 


Puh! Skönt att det är över för den här gången! Nu hoppas jag det tar fem år tills den behöver planteras om igen. Och då får den nog nöja sig med samma kruka - annars får jag nog köpa ett badkar till den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...