onsdag 15 mars 2023

Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger

 
Det hade varit värt bara att gå runt och titta på utställningen Wanja Djanaieff och hennes tjugotvå älsklingsfärger men det blev en riktig upplevelse att få en privat visning av den.

 
Jag kände igen namnet lite vagt och många av mönstren var bekanta men att få höra om Wanjas livshistoria - och karriär - i kronologisk ordning gav en helt ny dimension åt det hela.

 
Ensemblen härnedan, t ex, tillkom efter att hon hade blivit dumpad av en glaskonstnär. Hade jag inte fått det förklarat för mig hade jag nog inte förstått att de mörka fläckarna var fingeravtryck!

 
Och det var intressant att få reda på att hon hade varit med och designat dräkterna till OS 1972...

 
...och alltså även Kungens kostym, som jag självklart var tvungen att gå fram och känna på.


Jag har alltså rört vid en kostym som Kungen har burit!😉

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sköna maj, välkommen!

  Idag kändes det verkligen som om våren är på väg! Eller kanske redan är här... Ganska stor gradskillnad mellan morgonen och eftermiddagen,...