söndag 29 mars 2009

Viddes Fasse - Fasses Vidde

En gång för länge sedan läste jag en bok, som kan ha varit Naguib Mahfouz Midaqq-gränden, jag är inte helt hundra. Jag har läst ett par, tre … hundra böcker sedan dess och, även om jag är säker på att boken var en alldeles utmärkt bok, (det måste den ju ha varit - han är ju trots allt Nobelpristagare! Om det nu var han…), så är i princip det enda jag minns av den att kvinnorna i den praktiskt taget aldrig verkade ha riktiga namn. Männen hänvisades till hela tiden med riktiga namn: Muhammed, Hassan, Said, Ali osv. Kvinnorna däremot, hette nästan uteslutande Muhammeds dotter, Hassans fru, Saids syster, Alis mamma osv. En kvinna hette t o m Fatimas mormor - hon hade ingen far, son, bror eller man och hennes enda barn (en dotter, tydligen) var död, så hon blev helt enkelt Fatimas mormor. Det var hennes enda identitet. Min (vanligtvis ganska loja) militanta feminist-gen var inte så lite upprörd över detta sätt att identifiera kvinnor enbart i relation till en man (eller, i undantagsfall förstås, en dotterdotter!).

Vart vill jag nu komma med det här? Jo, jag börjar mer och mer inse att jag själv är på väg åt det hållet. Jag är ju numera Viddes fasse och jag kommer helt plötsligt på mig själv med att identifiera mig som just Viddes fasse. Var f-n kom det ifrån? Inte för att det på något sätt känns nedvärderande, tvärtom det känns mer som att få en jackpot!
Eller en Oscar!
(”Nästa kategori är Viddes fasse och nominerade är blabla, blabla …
and the winner iiiiiis… FASSE!!!”
Applådåskor och stående ovationer!
Närbild på mig med tappad haka: ”Va, är det sant!!!!”
Och ett tårdrypande tacktal: ”Jag vill tacka Viddes mamma och pappa, och framförallt Vidde, för deras förtroende…”)

Var var jag nu? Jag tappade tråden där ett tag. Det var något jag skulle berätta…
Hmmmmmmmm?
Javisst ja! Jag skulle ju berätta att Vidde var och hälsade på Fasse i veckan! (för han är ju trots allt Fasses Vidde också!)

Och så här roligt tyckte han att det var!


Herregud, kinderna!!! Kolla kinderna!!! Jag svär på att de blir större för varje gång!


Viddes mamma (ytterligare en kvinna utan egen identitet!) är lite bekymrad över att Vidde verkar ha ärvt en liten grop i bakhuvudet av pappa (men inte av fasse, tack och lov!)…


…men jag är nog lite mer bekymrad över att han i profil ser ut exakt som Alfred Hitchcock!

2 kommentarer:

  1. Tack för länken! Vidde är verkligen söt!, vilka härliga kinder. Vill ge dig högt betyg också för hela bloggen. Lycka till med kursen! /IrmA

    SvaraRadera
  2. Men... vilka kinder!! Jag älskar dem!!
    Han är så sööööööttt!! / kram

    SvaraRadera

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...