onsdag 27 juli 2011

Franskt

Jag är inte direkt passionerat förtjust i franskt, varken franska karlar, franska bilar, franska cigaretter eller franska (språket, alltså) - inte ens fransk mat, franska viner eller franskt mode får mitt hjärta att klappa speciellt hårt. Därför är det desto mer förvånande att jag är så passionerat förtjust i franska filmer. De är nästan de enda filmer som kan få mig att släpa mig upp ur soffan och in på en biograf och faktiskt betala fullt pris för att få se dem - allt annat ser jag helst på dvd.

Vilken tur därför, att jag faktiskt har en person i bekantskapskretsen som delar min passion och som följde med mig och såg Potiche - en fransk troféfru nu ikväll!

Catherine Deneuve (förstås), Fabrice Luchini och den obligatoriske Gérard Depardieu - kan det bli bättre? Inte mycket!

Nu har jag fått min fix fransk film så jag klarar mig till Flimmer i höst! Hoppas de har laddat upp med riktigt många trevliga franska filmer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tji fick vi

Nu när jag inte betyder garanterad undergång för Dolphins så fort jag visar mig på en basketmatch längre, har ödet tydligen hittat ett nytt ...