måndag 20 maj 2013

Matvanekollen

Jag fick ett tips om Matvanekollen, Livsmedelsverkets matdagbok där man kan skriva in sina måltider (och lite andra uppgifter, typ vikt, ålder osv) och sedan få se hur mycket protein, fett och kolhydrater man har fått i sig, hur mycket frukt och grönsaker man har ätit och bör äta samt hur många kalorier man bör äta under en dag. Det är sånt som diverse viktklubbar tar bra betalt för men här är det alltså helt gratis! Det svåra är att komma ihåg varenda lite matbit man stoppat, det är väldigt lätt att helt glömma kakan som bjöds på fikarasten men man får kämpa på. Det är ganska lätt att hitta olika matvaror, även om den är lite konstig ibland - t ex ska man ange räkor i dl och yoghurt i gram...(?) - men annars är den som sagt lätthanterlig! Tyvärr verkar den inte finnas som app till telefonen (än?).

Den stora överraskningen för mig var att jag äter för mycket protein och fett och för lite kolhydrater! (Och jag som trodde att jag åt för mycket kolhydrater...!) En annan (glad!) överraskning var att glass inte ger så himla många kalorier som jag hade förväntat mig! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den goda människan i Sezuan

  Den goda människan Sezuan var sista föreställningen för säsongen på abonnemanget och det var inte med höga förväntningar vi förpassade oss...