lördag 12 mars 2016

Roller Derby

Det är typiskt att allt som är roligt ska hända när jag är sjuk! Ända sedan jag fick reda på att Maria har en arbetskamrat som är Roller Girl har jag tjatat och tjatat på henne att hon ska ta reda på när nästa hemmamatch är så att jag kan gå på den. Och äntligen blev det av - idag! Först tänkte jag faktiskt att jag inte skulle orka men jag inbillade mig att febern hade gett med sig när jag vaknade i morse och efter att ha drogat mig upp över öronen med Ipren, Otrivin och Cocilliana-Etyfin kände jag att jag nog skulle orka sitta uppe i några timmar. Dessutom fick jag skjuts från dörr till dörr av mina snälla kamrater, så jag behövde inte röra mig så långt.

Och det var jätteroligt!

Matchen stod mellan (som det verkar) B-hemmalaget Blockwork Orange och Nerike Knockouts från Örebro.


Alla spelarna hade speciella spelarnamn - Miss Behave, Miss Chief, Slut Vader, Blocktopussy osv - som var roliga, bara de.


Det tog en liten stund att komma in i vad det hela gick ut på men det var inte några verkligt krångliga regler (under förutsättning att jag fattade rätt, förstås!) så efter ett tag tyckte jag att man hängde med riktigt bra.



Det hela gick riktigt civiliserat till och var oerhört fartfyllt och spännande. Eller... inte så spännande, kanske, med tanke på att Örebro drog ifrån redan från början och sedan ledde ganska överlägset hela matchen, men ändå!



Men jag har nog aldrig sett så många domare i någon sport förut! Inte mindre än sju stycken, vilket var två fler än varje lag hade på plan för varje jam. Lagen bestod av en jammer och fyra blockers - åtminstone när de var fulltaliga, vilket de inte var hela tiden.


Det var också en härlig stämning hela tiden och båda lagen var på gott humör. Inget fotbollshuliganshatande här inte!

Om jag vore 15, kanske t o m 10 år yngre skulle jag nog fundera på att vara med och tävla men som det är kan jag i alla fall mycket väl tänka mig att gå och se på fler matcher!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...