måndag 9 januari 2017

Mysteriet med det försvunna rakbladet

Ja ok, det kanske inte är det mest upphetsande mysteriet men jag är i alla fall mystifierad. Så här var det:

När man har en glaskeramikhäll måste man ju ha en speciell skrapa för att skrapa bort allt klägg som fastnar på hällen när man lagar mat.


Nu lagar ju inte jag mat så där jätteofta så jag har väl mest använt den till att skrapa bort stearin från olika ytor när jag har drällt med ljus. Problemet är ju att stearin (och för all del, paraffin) är ju lite kletigt så skrapan började fastna när jag skulle dra fram rakbladet. Så jag bestämde mig för att diska den! Jag började med att skruva isär den...


... och sen lade jag väldigt noga i alla delarna (inkl rakbladet som inte kom med på bilden ovan) i bestickstället och satte på diskmaskinen. När den var klar fanns alla delarna kvar utom rakbladet som var spårlöst försvunnet. Jag har verkligen letat igenom hela diskmaskinen och skakat och känt igenom bestickstället flera gånger - men det fanns helt enkelt inte där.

Sen dess har jag diskat ett flertal gånger (samt varit på Clas Olson och köpt både ny skrapa och extra rakblad) och så helt plötsligt:


Så dök det förb-de rakbladet bara upp i diskmaskinen igår! I bestickstället dessutom. Var har det varit i flera veckor? Som synes ser det lite rostigt ut, så det verkar ha legat i vatten men var? Det är väl ett riktigt mysterium, eller hur...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...