fredag 7 april 2017

Sista konserten för säsongen

Då har sista konserten för säsongen gått av stapeln. Det känns lite tidigt, förut har den legat i maj men tydligen ska orkestern ut på internationell turné och det kan de väl vara värda.

Konserten började med Beethovens Pianokonsert nr 5 med solisten Sofja Gülbadamova. Den tyckte jag var OK, det kan man väl säga om den men efter pausen blev det Mahlers Symfoni nr 1! Jag hade ingen aning om att jag var så förtjust i Mahler men det är jag tydligen. Jag gillar musik där alla instrument får vara med och det fick de verkligen här. Det var dessutom lite speciellt att trumpetarna började spela utanför salen så man undrade var musiken kom ifrån. Jag gillade den verkligen! Sedan är ju frågan om man alltid måste ge stående ovationer till alla stycken som spelas. Det känns som det börjar gå lite inflation i det. Det är samma sak på teatern, efter varje föreställning verkar det som om det är någon stolle som reser sig och så måste alla följa efter. Vad gör man den dagen det verkligen bjuds på en fantastisk konsert/teaterföreställning som man vill uppskatta lite extra?

I alla fall, när jag bokade fikat till pausen hade jag glömt att jag skulle gå och äta hamburgare innan konserten, så jag beställde en räkmacka till mitt te... Det var ingen lätt sak att få i sig allt men det gick till slut! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Två churros skulle gå över gatan

Idag var det sista soppteatern för säsongen. Den hette Två churros skulle gå över gatan och var bra mycket roligare än det låter. Det börjad...