lördag 13 maj 2017

Balkongsäsongen har börjat

Det var så fint väder i morse att jag bestämde mig för att spendera lite tid på balkongen. Nu är det ju fortfarande alldeles för kallt för att ha annat än penséer - och olivträd, faktiskt! - utomhus dygnet runt (de fina blommorna jag fick på första maj måste bäras ut varje morgon och in varje kväll) men man kan ju alltid röja upp lite och förbereda sig för varmare tider!

Det första jag gjorde var att försöka avgöra om det fanns något liv kvar i mina murgrönor som har hängt ute hela vintern.


Efter närgången granskning tyckte jag mig se några små tappra, gröna blad längst ner vid rötterna, så jag testar med att klippa ner dem och se om de tar sig.


Sedan grävde jag ur mina små krukplanteringar där bl a kärleksörten måste tas upp och ställas i en liten trång kruka så länge, annars växer de och blir alldeles för stora (Jag talar av erfarenhet). Kärleksört verkar vara helt odödliga, mina plantor är samma som jag köpte första sommaren jag bodde i lägenheten - för fem år sedan! - och de har stått ute på balkongen hela tiden.


Även en ljung och en silverek verkar ha överlevt vintern och enligt Allt om trädgård ska de vara fleråriga, så jag har ställt dem också i varsin kruka (och klippt bort det torra på ljungen) och hoppas på att klarar sommaren också.


Mina andra två kärleksört har fått flytta tillbaka till sina planteringskrukor och får bo tillfälligt i hängkrukorna.


Nu börjar det se riktigt städat ut på balkongen!

 
På spaljén i bakgrunden ska luktärterna (var det väl?) som jag fick av Klas och Maria slingra sig lite snyggt när vädret tillåter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kalla slingor

Så här års är alltid håret så trist och livlöst och det vill till lite professionell hjälp. Dags för slingor, alltså. Så här såg det ut när ...