lördag 29 juli 2017

Färgglatt


Färgargården är ju alltid trevlig att besöka och den här sommaren har den varit extra trevlig när man har satsat på att öppna det levande friluftsmuséet igen.

Den här helgen är det ytterligare lite trevligare när färgarnördar (textilhistoriker m fl) från olika håll har kommit hit för att bo och leva (för att inte tala om färga) som på 1800-talet. Och sånt kan ju inte jag motstå!

Här färgas det på traditionellt sätt!
Inne i huset kunde man även titta på de olika pigmenten som användes i färgningen.

Någon har glömt att byta siffra - det är ju den 29:e idag!

Jag har lärt mig att krapp och rotholtz ger röda färger och vejde och indigo blåa.


1800-talet verkar ha varit mycket mer färgglatt än jag föreställde mig det!


Muséepersonalen får tydligen fixa sin egen mat i det gamla köket. Idag skulle det ätas sill och potatis, fick jag veta.


Men det såg även ut som något annat var på gång. Eller behöver man recept för sill och potatis? (Vad vet jag...)


Förhoppningsvis är både friluftsmuséet och historiefärgarhelg något återkommande i stadsmuséets planering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...