söndag 20 juni 2021

Luftkonditionering

Efter att förgäves ha försökt sova i 29 graders värme i två nätter kände jag att jag bara måste köpa en portabel luftkonditionering! Jag googlade runt lite men tyckte inte att fattade vad jag skulle leta efter, så jag frågade min snälla Maria om hon kunde skjutsa runt mig och leta efter en och hon ställde upp.

Först var vi på Netonnet men där hade de bara en liten, klen kvar, de större var - surprise, surprise! - slutsålda. Så vi åkte vidare till El-giganten, där de hade ett (1) skyltexemplar kvar och killen där kunde svara på mina frågor och lät som om han visste vad han pratade om. (Vilket i och för sig inte betyder något. Jag är själv ganska bra på att låta som jag vet vad jag pratar om vare sig jag gör det eller inte och karlar är ju alltid det...) Men i alla fall, jag bestämde mig för att köpa den och här är den:


Den var väl i och för sig inte svår att installera men naturligtvis var slangen (eller vad det heter) som ska hänga ut genom fönstret för kort, så jag var tvungen att improvisera lite.

Dessutom är den nog inte anpassad för takfönster som vetter ut mot ett plåttak, så det verkade som om det kom in för mycket värme. Det finns något slags fönster-kit som man kan köpa för att isolera men de var - Gissa! - japp, slut både på Netonnet och El-giganten. Så jag fick improvisera lite till...

...både uppe och nere.

Men jag ska lösa det problemet så fort jag fått ner temperaturen och kan börja tänka igen. Just nu är det fokus på akut, snarare än snyggt! Hittills har jag lyckats få ner temperaturen från 28,4 till 24,4 grader, så det verkar fungera.

Och efter vår utflykt idag så gjorde vi oss förtjänta av varsin glass - i alla fall Maria, som skjutsade och bar med samma glada humör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Event på Akademikliniken

  Jag har många gånger gått förbi Akademikliniken och funderat på om jag inte borde gå in och se vad de kan göra för mig. Det finns ju en up...