lördag 25 september 2021

Kulturnatten 2021 (fast på dagen)

Kulturnatt 2021!

Jag hade hittat en massa trevliga vandringar och aktiviteter runt hela stan men mina stukade fötter är ju inte helt bra än, så Maria och jag höll oss i min del av stan.

Vi började i Hallarna där Östgötateatern sålde ut gamla scenkläder. De öppnade kl 11 och då var det byst med folk. Jag var egentligen inte ute efter att köpa något så vi ägnade oss åt att stå och titta på vad andra köpte i stället.


Någon kvart/20 minuter senare fanns det knappt några kläder kvar...


Det var även en hel del konstnärer som hade utställningar men både Maria och jag tyckte nog bäst om konstverken från Estetverkstan.

Det här lär vara Horvag Julius Gambreg, en drindovisk cyborg som bor på en soptipp på Jorden. Fantasi saknas alltså inte!

Vi vandrade vidare till Stadsmuséet, där vi blev insläppta bakvägen av den trevliga personalen.
 

Och medan vi ändå var där passade vi på att kolla in utställningen Medlöperi och motstånd (förstås!)

 

Fotografen Fredrik Schlyter var där och visade upp sina fantastiska bilder Norrköping från ovan. Det finns en bok också, den var inte klar än men den ska inhandlas så fort det går.

Från Stadsmuséet gick vi till Kåkenhus och tittade på Universitetsbibliotekets utställning om Moa & Tage. Martinsson och Danielsson, alltså.

 

Sen gick vi tvärs över gatan till Café Täppan och drack te och åt smörgåstårta - och kanske någon chokladboll också...

 

Efter en stund fick vi sällskap av Annika och Ulf. Det var underbart att kunna sitta och fika tillsammans efter så lång tid. Det var nästan som f. C. - alltså före Corona.

Och när vi var så nära så passade jag på att visa Annika och Ulf utsikten från vår fina personalterrass Utsikten också.

Vi avslutade vår kulturnattsdag med att se musikalen Törnrosa, framförd av Film- och Musik-gymnasiet.

Jag har nog inget mer att säga om det...

Och eftersom jag sen bara var två kvarter hemifrån bestämde jag mig för att avsluta Kulturnatten hemma i soffan med fötterna högt och lite chips. Och där är jag nu! 😊

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tji fick vi

Nu när jag inte betyder garanterad undergång för Dolphins så fort jag visar mig på en basketmatch längre, har ödet tydligen hittat ett nytt ...