söndag 1 maj 2022

Matlagning på rätt sätt

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i att stå och slava framför spisen i timmar, vilket antagligen är anledningen till att jag så sällan lagar mat hemma. Dessutom blir vissa saker aldrig speciellt bra om man fryser in dem. Potatisgratäng, t ex. Men nu har jag kommit på knepet.

För en tid sen köpte jag ett paket potatisgratäng på Ica (det var ju rabatt, förstås)

 

 
Men... i stället för att tillaga hela gratängen i en form, så delade jag upp den i muffinsformar.

 
Jag fyllde på med lite riven ost, både i gratängsmeten och på toppen. Och så in i ugnen någon kvart.

 
Ta-daa! Potatismuffins som kan frysas in en och en - och tas fram och slängas in i micron en och en - vartefter man är sugen.


Och de passar alldeles utmärkt med min långkokta fläskkarré, som jag slängde in i ugnen på 125 grader innan jag var iväg och roade mig i några timmar. Och som var precis lagom klar när jag kom hem igen.

Naturligtvis med tillbehör såsom bea-sås, miniplommontomater (alltid) och ångad broccoli.

Äntligen har jag lärt mig laga mat på rätt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...