torsdag 29 september 2022

Inkokta päron - recept

 
Det verkar som att det efterfrågas recept på mina inkokta päron, så här kommer ett förslag till recept. (Jag brukar improvisera lite när jag "lagar mat" så måtten är lite flytande - det blir bra ändå)

Ingredienser
päron (så många som får plats i kastrullen utan att det kokar över)
vatten (lagom så att det täcker päronen i kastrullen)
3 dl strösocker
vaniljstång (4 cm)
1 eller 2 stjärnanis (eller fler)
0,5- 1 citron
1 bit hel kanelstång
3 cm färsk ingefära (c:a)
Ev en skvätt päronkonjak

Tillagning
Skala päronen men låt skaftet vara kvar. Om du vill kan du dela dem och gröpa ur kärnhuset.
Skrubba citronen och skiva den.
Dela vaniljstångsbiten på längden och skrapa ur vaniljen i en kastrull. Lägg i vaniljstången.
Tillsätt vatten, socker, stjärnanis, citron, skalad och grovt hackad ingefära samt kanelstång.
Rör om och koka upp lagen.
Lägg ner päronen i sockerlagen och låt dem sjuda i 15 minuter för päronhalvor och 25 minuter för hela päron.

Jag fryser in mina inkokta päron så jag har ingen aning om hur man förvarar dem i burkar osv men det finns säkert att hitta om man googlar lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...