måndag 5 september 2022

Östgötadag 2022

Som tur var gav min förkylning med sig i tid för att kunna komma iväg på söndagsutflykt i Östgötadagarnas tecken. 

Vi började i trevliga St:a Maria kyrka.

 
Det var egentligen meningen att vi skulle vara där en liten stund men det var så trevligt och fanns så mycket att se, så vi blev kvar en bra stund.

 
Det blev en hel del fotande...

 
Vi förflyttade oss bort till fina Risinge hembygdsgård...

 ...där det förstås fanns fika.

 
Årets Östgötadags-bakverk var tydligen Prasselkaka och den var man ju tvungen att testa.

 
Inne i själva hembygdsgården (som var en av de finaste och mest välskötta hembygdsgårdar jag har sett) hade man byggt upp rummen med föremål och möbler till en väldigt trevlig utställning.

  


Eftersom det hade tagit längre tid i Risinge än vi hade planerat var det helt plötsligt dags för lunch. Det blev varsin tradarmacka på Klippestorpsgården. Min var naturligtvis med bacon.

Vi åkte vidare till Sjöfallets Honungsbin & Äppenmusteri, där vissa av oss tydligen hade plats för våffla också. Linda och jag nöjde oss med att kalasa på pallade äpplen...
 

Man var ju naturligtvis tvungen att provsmaka på all honung och jag fastnade för försommarhonungen som fick följa med hem.

Det gjordes även en avstickare till Boka grönsaker för lite grönsaksshopping. 

Jag köpte ingenting där (faktiskt) men det fanns en hel del att titta på, bl a den här fina röda (tror jag) solrosen. 

På vägen tillbaka passerade vi Ljusfallshammar och vi kunde ju självklart inte bara åka förbi loppisen Gamla saker. Och konstigt nog hittade varken Linda eller jag något att köpa hem den här gången 😲 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Valutbildning

Eftersom jag har anmält mig att jobba som röstmottagare i EU-valet, så blev jag kallad till ett utbildningstillfälle. Det var lite svårt att...