söndag 29 januari 2023

Bok- och poddfestivalen

 
Igår var det dags för första (men förhoppningsvis inte sista!) Bok- och poddfestivalen i Louis DeGeer. Ullis och jag kunde förstås inte hålla oss borta...

(Hmm, någon hann inte sminka sig hemma...!)

 
Det var ett riktigt fullmatat program med många intressanta programpunkter, bl a kortare intervjuer med deltagarna på en scen (riktigt bra av Lisa Tilling!) - här med underhållande Anna Jansson.

 
Vi såg även en intervju med poddarna Oscar & Fredrik (fd Spökpodden). De var också väldigt underhållande, så jag bestämde mig för att jag ville vara med på deras live-podd lite senare.

 
Tyvärr (som ofta händer på sådana här festivaler), så krockade det med Anna Janssons föreläsning så Ullis och jag delade på oss - hon till Anna Jansson och jag till Oscar & Fredrik. Deras podd var som en ståupp-föreställning, väldigt underhållande.

Sedan var det dags för lite Afternoonbubbel med sött och salt tilltugg (av Sophie Dahlbäck).

 
Det var väldigt gott och vi lät oss väl smaka!


Efter förtäringen drog vi till Hemerycksalen, där Mats Granberg hade författarsamtal med Carina Burman. Hon var också väldigt underhållande och vann mitt hjärta genom att prata varmt om Eneby bibliotek, där jag tillbringade större delen av mina gymnasieår.

Mellan författarsamtal, poddar och föresläsningar minglade vi runt bland utställarna och pratade med författarna. Det var lite tråkigt för dem att det inte var så välbesökt som både de och jag hade hoppats på men för oss som var där var det inte alls tråkigt. Eftersom det var så lugnt hade vi ju gott om tid att prata med alla författarna i lugn och ro. Riktigt trevligt!

Ullis passade på att köpa presenter till både man och barn.
 
Supertrevliga Erika Rockborn, som vi upptäckte att vi är arbetskamrater (och jag är årsbarn) med, pratade vi med så länge att när hennes man kom tillbaka från att ha varit på föreläsning med Stefan Einhorn i en halvtimme, sade han: "Va, är ni kvar än!"

 

 
Man fick ju också allt man köpte signerat av författaren, här signerar Marielle Martinz sin bok om Norrköpingskvinnan Octavia Lundell, som jag ser mycket fram emot att få läsa.

Det var för övrigt den finaste hälsningen av alla.

Det slutade med att jag köpte tre böcker. Jag hade lust att köpa många fler men behärskade mig lite.


Jag tror det är meningen att festivalen ska bli en årlig företeelse och det hoppas jag verkligen! Och jag hoppas att den blir mer välbesökt nästa gång - det förtjänar den absolut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den goda människan i Sezuan

  Den goda människan Sezuan var sista föreställningen för säsongen på abonnemanget och det var inte med höga förväntningar vi förpassade oss...