måndag 3 juli 2023

Titanic

 
Snacka om att ha tur med vädret! När vi köpte biljetterna hade vi inte en aning om att idag skulle visa sig vara den hittills kallaste, blåsigaste och regnigaste dagen i sommar men så blev det.

Det var antagligen därför det var bra många fler besökare där än jag hade förväntat. Men det var ändå ganska rymligt och lätt att se allt.

 
Det fanns en hel del bärgade saker i glasmontrar (som är svåra att fota) men jag gillade nog de uppbyggda miljöerna bäst.

 
Första klass-hytten, t ex, var ju minst sagt imponerande...

 
...men jag hade nog hamnat här - i tredje klass. Jag blev lite förvånad över att få veta att tredje-klassbiljetter kostade närmare 12000kr i dagens pengar. Det var mer än jag hade trott.


Det var även spännande att få känna på "isberget" och en del av fartygssidan.


Man kunde lyssna på en ljudguide som man laddade ner men jag tyckte det gick bättre att läsa på skyltarna i stället.

Och även om det var intressant att få se en fartygsvissla och hyttventiler, så var nog de saker jag uppskattade mest de "vanliga" sakerna man hade bärgat; kammar, tandborstar, vykort mm. Och det var trevligt att man presenterade några av passagerarna och deras historier. 

Jag kom ju aldrig iväg på utställningen i stan 2013 men enligt Jeanette, som var på den så var den här mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pingstafton på torpet

Det var Pingstafton och Linda och jag var inbjudna till det söta lilla torpet någonstans i närheten av Ödeshög. GPS:en kunde inte hitta adre...