torsdag 28 december 2023

Talgoxe

 
Helt plötsligt upptäckte jag att det var småfåglar på balkongen som verkade leta efter något. Det visade sig vara talgoxar (jag googlade!) som antagligen letade efter mat. Lite rotande i kyl och skafferi uppvisade en skriande brist på fågelmat, så jag lade ut lite valnötter i stället. Sedan begav jag mig med stormsteg till ÖoB för att köpa talgbollar till dem.

 
Nu visade det sig att talgbollar tydligen inte är lika populära som valnötter, så valnötterna åts upp innan de ens började med talgbollarna.

Men nu finns det inget annat och talgbollarna har börjat tolereras. Jag har försökt fånga de små liven på bild men de är väldigt snabba så fort telefonen kommer fram. Och nu i morse upptäckte jag att det inte bara är talgoxar som festar på mina talgbollar. Se längst ner till vänster på bilden nedan. Kan det vara en koltrast?

1 kommentar:

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...