måndag 2 mars 2009

Att göra en Annika

Idag är det min födelsedag! Jag fyller …eh … lite mer än 25! Och för första gången någonsin bestämde jag mig för att göra en Annika.

För er som halkade in på den här bloggen av misstag kan jag berätta att ”att göra en Annika” innebär att man tar semester på sin födelsedag. Uttrycket kommer sig av att en kompis till mig (vi kan kalla henne Annika*) alltid tar ledigt på sin födelsedag.

Men det är nog sista gången jag gör en Annika. Det visade sig vara väldigt jobbigt. Jag gick upp i svinottan för att sitta i telefonkö till Öron-näsa-hals-praktiken och när jag hade varit hos läkaren och fått penicillin mot mina satans bihålor (och där fick vi svaret på förra veckans filosofiska fråga: Fungerar nässköljningar? Svar: Nej!), rusade jag hem och åt lite snabbt och gjorde en kaka till kvällen. Därefter rusade jag iväg till Sadist-Fredrik (min naprapat) och hostade upp 490:- för 45 minuters oavbruten smärta. Jag hade beordrat pappa att komma och hämta det som var kvar av mig efter misshandeln och så fick han skjutsa mig till Ica Maxi för att hämta en smörgåstårta (och spana efter fynd i de andra butikerna - det blev en kofta på MQ för 99:- och ett par Ecco-skor för 599:- Jag ser det som födelsepresenter från mig till mig!). Sedan hem igen för att sätta på kaffe och duka upp innan det började ringa på dörren. Ärligt talat, jag fattar inte hur Annika orkar - jag är precis slut! Nästa år ska jag jobba hela dagen som vanligt, det är mycket lugnare på jobbet!

Hör upp nu, ”Phoebe”, som tycker det är för lite recept i den här bloggen! Här kommer ett riktigt avancerat recept:

Ingredienser:
1 fryst Kladdkaka (Frödinge går bra!)
1 paket chokladmousse (pulver som man blandar ut med mjölk)
1 paket vispgrädde

Gör så här:
Tina kladdkakan. Vispa ihop chokladmoussen efter anvisningarna på paketet och vispa grädden. Bre sedan generöst med moussen ovanpå och därefter ett lika generöst lager med vispgrädde. Strö eventuellt på lite strössel eller liknande om du har det hemma Et voilà!
Så här gott blir det:

Vad säger ni om det, va? Kocklandslaget nästa, säger jag!

Jag fick en massa fina presenter också. Så här fina är de:


Pappa, Jocke och Sandra har erbjudit sig att betala för min tatuering, så den ska jag boka tid till så fort som möjligt. Jag fick även en himla fin present av TV3: Project Runway börjar igen ikväll! Vilken lycka! Äntligen kan jag kanske börja komma över sorgen över att Stargate Atlantis har slutat.


*Hon heter faktiskt så!

2 kommentarer:

  1. Vilken ära! Att få ge ett officiellt namn till en ledig födelsedag! :-) Men Elisabeth, till nästa år kan jag skriva en instruktion för hur man ska göra. Det handlar mest om att ta sovmorgon, softa, ligga på soffan och vifta med tårna och på sin höjd göra en ansiktsbehandling. Tack för tårtan förresten! Delicious!

    SvaraRadera
  2. Grattis igen!!
    Vilken dag hade du!!
    Gör som Annika säger nästa år och bara ta det lugnt okej?
    Du måste visa dina presenter du köpte till dig själv också!
    KRAM!

    SvaraRadera

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...