fredag 8 januari 2010

Kattliv

Det har varit mycket katter i mitt liv på sistone. Först var det morfars Missan som var och hälsade på några veckor när morfar var bortrest. Och hon är en riktigt snäll och trevlig liten katt.


Missan

I jul- och nyårshelgen var det Asterix som behövde tröst och kel (och lite mat!) efter att hans husse gick bort och innan han kunde flytta in till sin nya familj i stan. Asterix är också en väldigt försynt och vänlig liten kattpojke.
Asterix

Sedan en vecka har det varit Agusts tur att åtnjuta gästfriheten på Kattpensionat LaRubia, eftersom hans mattar åkt iväg till Tunisien för att roa sig. Agust har också alltid varit en blyg och belevad gentlekatt (ärligt talat en riktig mes!), men på ålderns dar har han börjat förvandlas till en grinig gammal kattgubbe! Han är stingslig, sur och snarstucken. Med jämna mellanrum har jag lust att bara öppna fönstret och kasta ut honom. Som när han:
  • högljutt kräver att få godsaker i samma ögonblick som jag kommer innanför dörren efter en hård dags administrerande för att tjäna ihop pengar till kattsand och mjölklinser med kattmynta. (Han har ett speciellt hotfullt och utdraget jamande för sådana tillfällen, som låter som ”Maaaaaaaaaaaaat!”)
  • brottas en hel natt med mitt huvud för att få ner det från huvudkudden som han anser är hans plats.
  • blir ursinnig för att han vill kela och man måste röra på sig (för att man har kramp i kattstrykararmen t ex) och säger ”fräs, fräs, fräs, fräs, fräääääääääääääässssssssssss!)

Djävuls-Agust

Men så ibland är han faktiskt så himla söt! Som när han:

  • lägger ifrån sig ”Yo, bitch! Jag vill kela!”-attityden och verkligen är på riktigt kelhumör och kryper upp i famnen på en och bara gosar.
  • glömmer att han är en gammal, sofistikerad kattherre och börjar leka som en liten kattunge.
  • rullar ihop sig till en liten boll i lådan som jag gjort i ordning till honom vid elementet i hallen.
Söt-Agust

Men nog är nog! Jag vill ha min värdighet, mitt liv och min kudde tillbaka. Hans mattar kommer och hämtar honom imorgon. Undrar hur dags de kommer? Det är bäst att gå upp tidigt och packa ner hans leksaker och kattgodis och sätta sig innanför dörren och vänta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...