tisdag 8 juni 2010

Rapport från Riga – forts.

Vi upptäckte redan i lördags eftermiddag att vi liksom kunde Riga vid det laget – när vi upptäckte att vi träffade på samma människor gång på gång var vi än gick, började nästan kännas lite kusligt.

Efter att det hade varit isande och snålblåsigt när vi kom fram, slog vädret helt plötsligt om och blev varmt och soligt på söndagen, så vi bestämde oss för att ta tåget till Jurmala eftersom en massa människor hade sagt att det var så fantastiskt vackert! Och det var ju i och för sig trevligt; där fanns en strand...



… och en slags strandpromenad (som inte varken ledde till stranden eller ens låg i närheten av stranden, men ändå...)


Det fanns även lite hus och annat att titta på. Jag hittade i alla fall en kandidat till listan ”Tråkigaste jobben”:

Hur kul kan det vara?

Vattnet var aningen iskallt så jag iddes inte, men Marie doppade sig modigt ända upp till fotknölarna.


Efter ett par timmar tyckte vi att vi kunde Jurmala ganska bra också, så vi åkte tillbaka till Riga och fönstershoppade vidare. Det finns väl i och för sig en hel del att shoppa i Riga men det är varken överdrivet billigt eller särskilt speciellt (om man inte är begiven på bärnsten och linne!). Den bästa shoppingen var nog på Stockmann, där jag hittade ett sidennattlinne och en behå. Jag är även numera stolt innehavare av ett Stockmann-kort, som jag blev pådyvlad av damen i kassan (jag tror de får provision för varje kort de lurar på oskyldiga shoppare!) och tack vare det fick jag 20% rabatt på mina inköp, så man kan säga att det blev ett litet reafynd i alla fall!


Jag har lite svårt för det där med valutor (för att inte tala om det där med procent!) men jag betalade 40,15LVL för både nattlinnet och behån, vilket jag tror blir 562SEK, vilket får anses som skapligt.

Jag kom ju på att jag faktiskt köpte två behåar och ett par stringtrosor i Jurmala också. De har ett inhemskt märke som heter Lauma eller något liknande och det var ganska billigt.

Jag betalade totalt 20LVL för båda behåarna och trosan (den vita behån är den från Stockmann), det borde bli (F-n också – matte igen!) 280SEK, vilket är ett riktigt bra pris. Vi låtsas att det är ett reafynd!


Vi hann också med en sväng på marknaden igår innan vi åkte hem. Där kunde man köpa det mesta.


Fisk köpte vi inte!



...men Marie var lite sugen på en pälsmössa!



Det var så här nära att hon köpte öl-glasögonen!


Förutom att Marie faktiskt köpte ett par – normala – solglasögon, så behärskade vi oss föredömligt.

Oh, jag kom ju på, förresten, tidigare på dagen köpte jag faktiskt en samlings-cd med Ultravox. Jag måste ju komma i form till Forever Young i augusti och jag har ju inga vinylplattor kvar. Men mer om det någon annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...