lördag 5 juni 2010

Rapport från Riga

Jaha, då var man då i vad som verkar vara svensexornas förlovade land. Vi började märka av det redan på planet – det var vi, tre barnfamiljer och tio grupper med killar, varav en var väldigt konstigt klädd (rosa muskort klänning och musöron, någon?). Sedan vi landade har vi stött på en svensexa i snitt i varannat gathörn.. De är oftast så patetiska att jag inte har hjärta att ta kort på dem, men jag fick ett bra kort på ett av ganska många brudpar vi stötte på.

Jag upptäckte när vi kom hit att jag kanske hade packat ner fel kläder. Jag trodde åtminstone att det skulle vara sommar här också men icke! Det är helt platt här så det blåser något fruktansvärt - påminner lite om Linköping, faktiskt! (Och de har faktiskt en kulle de är oerhört stolta över. Här alltså!) och vinden är kall. Jag tror inte jag kommer att få så mycket användning av mina shorts och toppar jag packade ner, men som tur är kommer jag att kunna använda min nya, fina vita skinnjacka väldigt mycket!

Hittills har vi gått runt och tittat på alla sevärdheter (det tog ungefär två timmar!) och fotat en hel del mysiga gränder.

Vi hade fått order av praktiskt taget alla att gå till Skyline bar och titta på utsikten, så vi vågade inte annat. Jag kan varmt rekommendera deras Strawberry Daiquiris, det var nog bland det godaste jag druckit på länge, men förutom utsikten och daiquirin var knappast själva baren något att imponeras av – lite som en finlandsfärja!
Vi har även hunnit äta en massa onyttig mat, så jag lär nog få jogga hem till Sverige för att bli av med överflödet.
Det visade sig att de hade en spa-avdelning på hotellet vi bor på och nu ikväll har jag gjort en fotmassage och en ansiktsmassage med mask till ett riktigt överkomligt pris. Jag kan förresten även varmt rekommendera hotellet, Old Riga Palace, riktigt fint, centralt och faktiskt riktigt billigt!

Shoppingen har gått sådär – det är lite dyrt men jag hittade i alla fall ett sidennattlinne på Stockmann men eftersom Signe inte är med får ni vänta tills jag kommer hem för att få se det.

Imorgon åker vi nog till Jurmala och kollar in det. Hoppas vädret håller i sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Söndagsbrunch med shuffleboard

  Så här en vanlig söndag i april kan det vara trevligt att hitta på något roligt - gärna något som innefattar mat. Och då är ju söndagsbrun...