onsdag 3 augusti 2011

Med tumstocken i högsta hugg

För några veckor sedan kom det gulliga paret som har köpt min lägenhet och hälsade på. De var beväpnade med alla sina föräldrar samt en tumstock och tillbringade över en timme med att ligga över hela golvet och mäta varenda skrymsle och vrå i hela lägenheten. Jag var så avundsjuk – min nya lägenhet har inte ens väggar!

Men när jag var på väg hem från misshandeln hos naprapaten såg jag tecken på verksamhet i mitt nya hus och tänkte att det var bäst att passa på att kolla läget medan ryggen var OK. Jag sprang hem och hämtade tumstocken och gick ner och frågade om jag fick se mig omkring. Trevlige Tony var där och gav mig tillåtelse att se mig omkring hur mycket jag ville under förutsättning att jag inte 1) hade sönder något, 2) skadade mig, eller 3) antastade killarna med bar överkropp och hindrade dem från att göra sitt jobb (i den ordningen). Jag lovade att sköta mig och gick sedan och kollade ”min” lägenhet.
Där hade det inte hänt speciellt mycket mer än att de verkar vara på väg att öppna upp för balkongen.

Där till vänster ska balkongdörren vara.
Och här ser man min stooora, fina balkong genom fönstret!

Balkongdörrarna står och väntar på att komma på plats.
Så jag gick vidare till en lägenhet som jag vet de kommit längre med. Den är ganska lik min, fast spegelvänd. Där har de monterat balkongdörrarna.


Visst ser det större ut med väggar!
  Där har de fått entresolplanet på plats, så jag gick upp dit för att mäta lite.
OBS! Min trappa kommer att vara på högersidan och det är en spiraltrappa.
Jag ville bland annat mäta höjden på olika ställen under snedtaket och tog några kort för att få fram proportionerna.
Ignorera styggelsen i hörnet – hon är enbart där som referenspunkt!
Har jag berättat att min senaste tanke är att göra hela övervåningen till klädkammare och låta sängen stå där också? Jag har betydligt större behov av en klädkammare än av ett sovrum på 24 m2.

Jag hade tänkt ställa sängen mellan takfönstren. Där väskan står är det faktiskt två meter från väggen och det ska räcka till sängen, men det ser väldigt litet ut, eller hur?
Slutligen tog jag lite mått för gardinerna. Fönstren ser så oerhört pyttesmå utifrån pga att fönstren på våningarna under är så överdrivet stora, men de är normalstora.

Jag kommer inte att behöva lika mycket tyg till gardinerna som i min nuvarande lägenhet i alla fall!

Såhär, fast tvärtom, kommer min balkongdörr att se ut! :-)
  Och så – favorit i repris – där högst upp i mitten är miiin balkong!
Nästa sommar! Näääästa sommar...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...