måndag 31 oktober 2011

Ånger


Nu är jag hemma igen!
Efter 26 timmar på resande fot (puh!) har jag nu fått sova en hel natt i min egen säng och dricka riktigt te på morgonen – underbart! Inger – den lilla gullungen – hade köpt hem mjölk och bananer (och en chokladkaka!) till mig, så jag slapp besväret med att gå och handla precis när jag kommit hem och kunde ägna mig åt viktigare saker, som att bada, borsta tänderna och gå och lägga mig.

Folk tror mig sällan men jag avskyr faktiskt att resa. Alltså, jag gillar att vara på andra ställen och se nya saker och träffa nya människor men jag avskyr själva resandet! Att sitta instängd i en flygplansstol är liksom inte min idé om väl tillbringade 11 timmar och 45 minuter! Faktum är att hemresan var lite bättre än ditresan. Jag råkade nämligen få fyra säten för mig själv och bevakade dem svartsjukt gentemot mina avundsjuka medpassagerares lystna blickar. Jag vågade knappt gå på toaletten innan de hade somnat, utifall de skulle få för sig att jag borde dela med mig! Därmed inte sagt att det var bekvämt – det är ett visst vickande innan man ligger in sig över fyra flygplansstolar men det var f-n så mycket bekvämare än att sitta och sova som på vägen över! Jag funderade faktiskt på att ta kort på hur jag hade bäddat min lilla ”säng” med fyra filtar och fyra kuddar men då hade jag ju varit tvungen att ställa mig upp och framförallt gubben som satt på höger sida såg ut att ligga i startgroparna för en invasion av ett par säten om jag bara gav honom chansen. Jag måste slänga in en liten varning för Iberia här: oerhört trånga plan för långflygningar och fruktansvärt sur och grinig personal!

Men nu är jag i alla fall hemma igen och håller på att packa upp och tvätta. Och jag ångrar varenda köp! Varenda köp jag inte gjorde, alltså – de få saker jag köpte ångrar jag inte ett dugg, det gör jag aldrig! Men jag ångrar varenda par skor och varenda väska jag inte köpte och dessutom ångrar jag att jag inte köpte Kenzos peeling-kräm i Madrid. Faktum är att jag har varit ofantlig återhållsam hela tiden, dels på grund av att det är så stort och så mycket att köpa att man hela tiden tänker ”Oh, vilka snygga skor men jag ska bara kolla ett par butiker till, så kommer jag tillbaka hit igen” och det gör man ju inte, och dels för att jag inte ville vara tvungen att köpa en väska till och släpa hem (det gör jag praktiskt taget alltid annars när jag är ute och reser!). Jag kanske håller på att bli gammal...? Nåja, jag får väl kompensera lite genom att shoppa här hemma i stället.

Någonting jag faktiskt köpte var lite hudvårdsprodukter. Buenos Aires flygplats är en av de billigaste i världen på taxfree men tyvärr har de ett något begränsat sortiment. Några favoriter lyckades jag i alla fall hitta:
Alla dessa för US$130 – alltså c:a 795kr. 400ml-flaskan med Cliniques ansiktsvatten kostade t ex US$23, jag har för mig att jag gav 230kr för den senast jag köpte den hemma. Tjejen i kassan varnade mig att jag aldrig skulle få med mig så stora flaskor genom säkerhetskontrollen i Madrid men jag fick henne att försegla påsen med kvittot inne i påsen (viktigt!) och sedan valde jag omsorgsfullt ut en kontroll med en kvinnlig säkerhetsvakt som såg ut som om hon använder skönhetsprodukter själv. Hon synade påsen noga och jag passade på att nämna hur billigt det var med taxfree i Buenos Aires, sedan tackade hon för tipset och släppte igenom mig och mina fynd!

Jag kom i alla fall ihåg att köpa en Reggaeton-skiva innan jag åkte hem:
Jag har inte lyssnat på den än men tjejen i affären sade att den är väldigt bra. Ni kommer att få höra den hela kvällen när jag har min inflyttningsfest i nya lägenheten! :-)

Imorgon är det jobbdag igen...

1 kommentar:

  1. Välkommen!! vilken resa du har gjort!
    Jag vill gärna lyssna på din cd!
    kram

    ps Jag majlade dig idag!

    SvaraRadera

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...