lördag 1 september 2018

Östgötadagarna 2018

Den här helgen är en sån där helg när en massa saker krockar. T ex så hamnar Söderköpings gästabud som brukar vara sista helgen i augusti samma dagar med Östgötadagarna som brukar vara första helgen i september. Jag hade egentligen tänkt åka till Gästabudet igår, fredag, men eftersom det vräkte ner så skrinlades den idén.

Idag, däremot, var vädret bättre men Gästabudet röstades ändå bort till förmån för Östgötadagarna. Men först en tur till De Geer-gymnasiet för att gratta på 150-årsdagen! Jag hade latin-lektionerna på De Geer trots att jag gick på Haga, så det var lite kul att komma tillbaka efter "några" år men Annika blev alldeles tårögd av nostalgi.

Det roligaste var dock att få komma upp till observatoriet på taket och titta i det gamla teleskopet (Inte för att man såg något i det! Det var både mitt på dan och helt igenmulet men själva observatoriet var värt att se.)

 

Efter nostalgi-kicken åkte vi vidare till Vänneberga gård, där det absolut roligaste var att "prata" med gässen.


Eftersom vi var lite hungriga vid det laget styrde vi kosan mot Thorstorps gård och hade turen att få plats på deras Afternoon Tea.



Det var gott och man blev mätt men det var ju som vanligt väldigt mycket socker. Jag får nog leva på vatten och knäckebröd hela nästa vecka för att gottgöra. 


En tur till Det lilla hönshuset hanns också med. Där blev det ingen fika eftersom vi redan var mätta och belåtna. 


Och på vägen hem så svängde vi förbi Klockargården och passade på att hälsa på karparna i den fina trädgården.


Det fanns en hel del att så och köpa på alla ställena men jag nöjde mig med att köpa lite gott Kvällste på Det lilla hönshuset. Det ska jag nog testa redan ikväll...

2 kommentarer:

  1. Blir nostalgisk bara jag läser om vårt besök på det vackra Högre Allmänna läroverket. ;-)

    SvaraRadera

Sköna maj, välkommen!

  Idag kändes det verkligen som om våren är på väg! Eller kanske redan är här... Ganska stor gradskillnad mellan morgonen och eftermiddagen,...