måndag 7 oktober 2019

På resande fot i Anderna

Idag har jag känt mig bättre än på flera dagar, så det verkar som om min höjdsjuka har gett med sig nu. Vi har åkt (med privat guide och chaufför. Jag måste säga att den här resan ger verkligen valuta för pengarna!) från Cusco till Ollantaytambo och besökt en hel del intressanta ställen på vägen. Först ut var byn Chincheros (3800 möh) där jag kände mig riktigt skaplig trots att mina lungor inte är helt glada över höjden. Där fanns det otroligt vackra vyer var man än såg och urgamla lantbruksterasser inhuggna i bergssidan. Vi besökte även den lokala marknaden där man kunde köpa allt från filtar och väskor till frukt och kött. Det kanhända att jag köpte något där...






Sen började vi åka nedåt i Den heliga dalen och kom till Moray, där man kunde detaljgranska det imponerande terasssystemet utformat som enorma, djupa hål. Fullständigt fantastiskt!


Vi besökte även ett kulturcentrum och fick mata lamor och alpackor samt lära oss hur de färgar sina underbara textilier.



 Därifrån drog vi vidare till Maras och saltgruvorna där.


Efter det var vi ganska möra (Marie är dessutom kraftigt förkyld!) så när vi kom fram till Ollantaytambo, där vi ska övernatta bestämde vi oss för att vänta till morgondagen med att utforska staden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

April-väder

Snacka om aprilväder! För två dagar sen kändes det så vårligt att jag tog den här bilden på väg till jobbet. Idag ser det ut så här: Tack oc...