tisdag 7 juli 2020

Vi hade i alla fall tur med vädret

Jag blev tillfrågad av Maria och Klas om jag ville följa med dem till Kolmårdens djurpark och det ville jag naturligtvis. Djurparken har jobbat hårt på att kunna ha corona-anpassad verksamhet och de har faktiskt lyckats riktigt bra. För det första måste man boka en tid när man ska komma dit i förväg och så har de öppnat ytterligare en entré för att det inte ska bli trängsel. Så vi kom in via Apans entré, vilket gjorde att jag större delen av vistelsen inte riktigt visste var jag var någonstans.


Men som tur var fanns det andra som visste så vi hittade till linbanan Safari först.


Det var skapligt väder - inte för varmt och lite blåsigt, så djuren var ganska pigga.


 

 Vi hade lite förväntningar och önskningar - vi ville se de små söta sälkutarna, den nya lilla elefantungen (i alla fall jag), de jättestora havsörnarna och Klas ville åka Wildfire. Men vi hade lite otur - Wildfire var stängd för underhåll, sälkutarna och elefantungen lyste med sin frånvaro och jättehavsörnarna var någon annanstans p g a "förändringar i voljären". Som tur var fanns det annat att se!


Man fick i alla fall se några sälar (eller om det var sjöbjörnar...)



Och för första gången någonsin gick det att se snöleoparderna utan teleskop.


De röda pandorna är ju alltid lika söta...


... och surikaterna alltid lika roliga!


Och jag fick se Namsai, som har växt en hel del sen han var en liten söt elefantunge 2013.
 

Och på vägen hem stannade vi till vid Bodaviken och åt italiensk Go'glass från Hjortkvarn.


Vilken härlig semesterdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...