söndag 18 april 2021

Blommande vårtecken

Nu är det verkligen vår! Inte nog med att vädret har varit väldigt vårigt hela helgen, det blommar överallt också. På den sedvanliga lördagspromenaden var det så mycket blommande scilla överallt att jag bara var tvungen att fota lite.

Att det börja klia i balkongfingrarna brukar också vara ett säkert tecken. Jag hade bestämt att jag inte ska köpa så många penséer som tidigare år, så jag blev glad över att hitta andra frosttåliga blommor som nejlikor, afrikanska prästkragar och murgröna.


Det blev ingen djungel, precis, men några små planteringar som lyser upp.

 


Även inomhus blommar det. Mina chilliplantor, som jag var lite orolig över för några veckor sen har tagit sig rejält och t o m börjat blomma.


Titta bara på de små söta, vita blommorna! Här ska det skördas chillifrukter inom en inte alltför avlägsen framtid.


Men det allra säkraste vårtecknet är nog faktiskt att min clivia har börjat pressa upp en underbart orange lite blomma mellan bladen. Och är det verkligen vår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...