måndag 26 juni 2023

Harstena 2023

 
Äntligen kom vi iväg till Harstena! Vi var på väg redan förra året men första datumet vi bestämde blev det rent ut sagt skitväder och andra gången vi skulle försöka komma iväg kom ett halsont i vägen. Men idag... idag kom vi äntligen iväg!

Men inte utan en viss förvirring. Vi hade bokat plats i förväg med Östgötatrafikens skärgårdslinjebåt. När vi kom fram till Fyrudden gick vi till Handelsboden för att köpa cerat till Anneli som hade glömt sitt hemma. Vi passade på att fråga varifrån "båten till Harstena" gick och tjejen i kassan pekade ner mot hamnen och sade "Det är en stor, vit båt som heter Ellen". Så vi knallade ner och hoppade på Ellen, som genast lade ut och styrde kurs ut mot skärgården. Då började vi undra lite. Enligt tidtabellen vi hade skulle inte "vår" båt åka förrän 20 minuter senare.

Så det visade sig att det var fel båt, en lite mer "turistig" båt än vi hade bokat in oss på. Den var fyra gånger dyrare och minst två gånger långsammare också men å andra sidan ingick det kaffe/te och kaka i priset...

 
Och vi kom fram till Harstena helskinnade. Väl där vandrade vi omkring en hel del, både bland bebyggelsen...

 
... och lite off-piste. Vi fick definitivt ihop våra steg den här dagen.


Och till vår stora glädje fanns det fina, röda näckrosor att njuta av. Vår arbetskamrat Fredrik hade bestämt sagt att de inte blommar förrän i augusti. Så honom lyssnar vi aldrig mer på. (Inte för att vi har lyssnat på honom förut)


Det var lite nostalgitripp för mig också. Enligt säker källa (mamma) så blev jag till på Harstena midsommaren 1962, så jag känner att jag borde få anse mig som lokalbefolkning - i alla fall lite.

Det fanns flera ställen att köpa mat på, till skillnad mot när jag var där senast (länge sen). Bageriet, Handelsboden och Restaurang Loftet hade varierande utbud men till slut bestämde jag mig för en macka på Bageriet. Den var god och mycket matigare än den ser ut. En god glass i Handelsboden efteråt (som inte fastnade på bild) så var man mätt och belåten ett bra tag.

På hemresan lyckades vi hitta rätt båt. Den var inte lika tjusig men den gick rejält mycket snabbare, så vi var tillbaka i Fyrudden på nolltid.

Nu är man lite mör efter att ha vandrat omkring (och åkt båt) i solen hela dagen, så nu ska det bli skönt att få vila upp sig på jobbet imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...