torsdag 29 juni 2023

Mat i Mem och möte med djur på Djurön

 
Det bästa så här veckorna innan semestern är att man har det ganska lugnt på jobbet och kan åka iväg på långlunch. Idag åkte Anneli och jag till Kanalmagasinet i Mem och åt god mat.

 
Och god glass (Sänkdalens).

 
Efter maten gick vi en sväng och passade på att titta på en slussning (det är ju kul i c:a fem minuter)...

 
...och så tittade vi lite närmare på vad som visade sig vara en skulptur.

 
Vi var inte beredda att åka direkt tillbaka till våra respektive hemma-arbetsplatser, så vi tog en liten omväg till Djurön på vägen hem.

 
Jag har nog inte varit där sen jag var barn, så jag hängde bara efter Anneli. Det visade sig att man var tvungen att klättra över en stätta för att komma till vandringsleden...

 
...och efter en liten bit förstod jag varför. Stigen var spärrad av en flock kor.


Men vi smög oss modigt förbi flocken (och vid närmare besiktning tror jag faktiskt inte att det var kor). Ett tag såg det ut som om vi skulle få sällskap av dem resten av vägen men de tröttnade efter ett tag - tack och lov!


Resten av slingan var relativt djurfri - om man inte räknar ett antal hundar med -ägare, förstås.

Och nu förstår jag varför Anneli pratar så varmt om Djurön. Det var verkligen vackert där. Enligt uppgift ska det vara ännu vackrare på våren när marken är full av vitsippor, så jag får väl se till att komma dit i vår igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I stället för picknick

Idag hade Ullis, Anneli och jag bestämt att vi skulle gå till Rhododendron-dalen på lunchen och ta med oss lite sallad att äta där. Men - vä...