söndag 27 augusti 2023

Matmilen

För en tid sen såg jag ett Facebook-inlägg om Matmilen. Det gick ut på att man betalade 249kr (+ 25kr eller så i bokningsavgift) och så skulle man få gå runt till sex restauranger och få smakprov på något som är speciellt för just de restaurangerna. Det lät lite för bra för att vara sant men 249kr är ju inte så mycket pengar så jag övertalade Jeanette att köpa biljett med mig.

Så kom Dagen M som i Matmilen och vi hängde på låset på Black Lion Inn kl 12 (som var vår startrestaurang och -tid).


Där fick vi en större portion Loaded Fries än jag hade förväntat mig, så jag blev halvmätt redan efter första matstället...


Som tur var låg restaurangerna en bit ifrån varandra, så man fick promenera av sig lite. Man fick en restaurang att starta på men sedan var det fritt fram att ta de andra i vilken ordning man ville. Vi hade räknat ut en bra rutt, så nästa matställe till rakning blev Taco Bar.


Det bjöds på en var sin liten taco, som smakade som en taco ska göra - inget nydanande.  

Den var dock lika svår att äta snyggt som mina tacos jag gör hemma...

Fram tills nu hade vädret varit skapligt men när vi närmade oss Marikas började det regna. Jag hade tänkt att fota alla ställena utifrån men vi hann precis in på Marikas innan himlen öppnade sig och jag hade ingen lust att så ute i regnet och fota, så det fick bli en bild inifrån i stället.

Väl där fick man en liten våffla med skagenröra och erbjudande om att köpa en efterrättsvåffla med choklad och grädde för 15kr. Eftersom regnet vid det laget hade satt igång på allvar bestämde vi oss för att sitta kvar en stund och fika i hopp om att det kanske skulle sluta regna.

Det slutade inte regna men vi tyckte det avtog lite efter ett tag så vi började dra oss mot Skrymslet under trappan. När vi hade kommit ungefär halvvägs började det vräka ner igen, så när vi kom fram till Skrymslet var jag nästan lika blöt om benen som efter Diggiloo!

Som tur var fick man en mustig gryta där som passade en stackars blötis perfekt.


Och jag hade ingen lust att stå i ösregnet och fota utifrån där heller, så det fick bli ett talande foto på väg därifrån i stället.


Nästa anhalt var Pinchos och där hade jag gett upp alla pretentioner på kreativt fotograferande utifrån, så det fick bli en bild på det 3D-printade, veganska köttet (jag vet!) i stället. Det var helt ok smak men kanske lite segskuret.


Sista stället på listan (innan jag fick gå hem och skala av mig mina blöta kläder och skor) var Puck'n'roll, vilket visade sig vara den senast inkarnationen av "veganstället i Hallarna" - jag har glömt vad det hette förut. Och vid det här laget rusade jag bara in för att komma från regnet och klafsade direkt fram till bordet utan att knappt se mig om.

Där fick vi en "Härlagad kebab med het sås". Och nog var den het alltid men jättegod!


Faktum är att allt vi fick under Matmilen var jättegott, för att inte tala om rikligt. Det var, som sagt, en himla tur att det var lite distans mellan matställena så man fick promenera lite, annars hade jag inte orkat äta upp allting. Som det var nu åt jag mig ändå mer än proppmätt.


Matmilen var verkligen över förväntan och gav mersmak. Jag tror nog att alla restaurangerna kommer att få återbesök av mig framöver. Och jag hoppas att Matmilen kommer tillbaka nästa år - då ska jag definitivt köpa biljetter igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lägenhetsbilder

Ni vet hur man alltid vaknar och är skitsnygg i håret samma dag som man har bokat frisörbesök? Exakt samma var det när jag kom hem från mäkl...