söndag 3 september 2023

Östgötadagarna 2023

 
Årets Östgötadag tillbringades i västerled. Vi inledde i Sya med ett besök i Nostalgihuset där. Jag minns det från tidigare besök som ganska sunkigt och lite trist men det är tydligen nya ägare, så det har fått en rejäl ansiktslyftning - både interiört och exteriört (pågående).

  
Inom gångavstånd från Nostalgihuset hittade vi en annan loppis - Maja's Loppis (med genitivapostrof och allt😊) som också var riktigt trevlig.

 
Och vi kunde ju inte låta bli att besöka Sya bygdegård heller.

 
Där serverades det Östgötabakelse till kaffet och teet och man hade ett lotteri. Jag vann en spotlight. Kolla noga närmast kameran på bordet så ser ni den.

  
Och så här ser den ut uppackad. "Strålkastare" är nog ett mer rättvisande ord.


Sya hembygdsgård visade sig även ha ett litet museum med bl a ett antal (otal?) telefoner. Många av dem fungerade faktiskt fortfarande. Niclas larvar sig inte på bilden, han pratar faktiskt med en av guiderna på museet, som är i rummet intill.


Efter Sya tog vi oss på lite småvägar till Väderstad, där det åts helgbuffélunch och besöktes en hel del kul ställen - bl a En gång till, en second hand-butik där det kan ha inhandlats några små saker..

Från Väderstad slingrade vi omkring lite på småvägar på Slätta och besökte några gårdsbutiker och kanske någon loppis till. På ett ställe hälsade vi på några jättesöta (men svårfotade) grisar...

...samt några jättesöta men lite hundrädda små getter.

Eftersom jag inte fotade lika mycket som jag brukar göra, så kommer jag inte riktigt ihåg alla ställen men jag minns i alla fall att vi stannade och fikade på Dinner i Ödeshög innan det var dags att åka hemåt igen. Ytterligare en härlig heldag. Och vi hade som vanligt tur med vädret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pingstafton på torpet

Det var Pingstafton och Linda och jag var inbjudna till det söta lilla torpet någonstans i närheten av Ödeshög. GPS:en kunde inte hitta adre...