söndag 24 mars 2024

Lördag i grannkommunen

 
Det var ett tag sen jag spenderade en lördag i Grannkommunen men nu i lördags åkte Annika och jag i alla fall dit, i första hand för att spana in Länsmuséets utställning Carry Me. Om handväskor - är man väsknörd så är man...

Utanför passade vi på att hälsa lite på Gösta.

Utställningen bjöd på en hel del snygga, inte så snygga, praktiska och inte så praktiska väskor. Jag blev lite upphetsad över att få se en Kelly på nära håll. 


Och det här lär väl vara det närmaste jag kommer en Lady Dior utan att råna en bank! (Och Harry hjälper ju inte till ett dugg!)
 

Trots plastigheten tycker jag faktiskt att Twiggy-väskan var riktigt kul.

 
De hade några kläder i utställningen också men inte så många som jag hade önskat. Den här outfiten hade jag velat ta med mig hem om det inte hade varit så mycket vittnen där och min egen väska hade varit större. Tyvärr stod det ingenstans vem som gjort den eller vem som hade burit eller ens vad den var gjord av.

Medan vi ändå var där (och hade betalat 110kr i inträde) passade vi på att gå korridoren fram till den lokalhistoriska utställningen också.

Där fanns bl a stenåldergraven man hittade när man byggde Bergsrondellen. Annika och jag spanade förgäves efter Barnet men kunde inte hitta det.

Efter så mycket kultur måste man givetvis äta och vi bestämde oss för buffé på Cioccolata. Jag vill inte framhålla Grannkommunen på något sätt men vi kom fram till att om det är något vi saknar i vår egen i övrigt perfekta stad, så är det ett matställe som Cioccolata.

Och när man väl är i Grannkommunen måste man ju utöva lite shopping också. Trots goda föresatser (och provande) lyckades jag inte hitta något i klädväg att köpa. Men jag köpte i alla fall lite te - lämpligt nog kallat Vårkänsla - och handkräm från Voluspa (jag hade inte en aning om att det fanns Voluspa handkräm!)

Även om man inte hittade några kläder att köpa så blir man fikasugen av shopping och vi lyckades hitta till Babettes, som faktiskt levde upp till lovorden och reklamen.

Vi hittade ett mysigt hörn att äta våra kanel- och kardemummabullar och dricka vårt te i lagom stora tekoppar.

Och när vi kom ut därifrån för att åka hem till Hemstaden igen, såg vi årets första regnbåge!

En riktigt trevlig lördag, med andra ord!

2 kommentarer:

Söndagsbrunch med shuffleboard

  Så här en vanlig söndag i april kan det vara trevligt att hitta på något roligt - gärna något som innefattar mat. Och då är ju söndagsbrun...