söndag 29 september 2024

Kulturnatten 2024

 
Kulturnatten blir bara mer och mer fullmatad för varje år - det tycker i alla fall jag - så det är inte lätt att begränsa sig när det gäller aktiviteter. Man får liksom läsa programmet lite med ena ögat halvslutet...

I alla fall så hade Maria och jag gjort upp en lista på möjliga aktiviteter som berodde lite på varandra.

Vi inledde med en tipspromenad anordnad av Riksteatern på Hallarnas innergård kl 13. Det var (som alltid) några lätta och några svårare frågor och en utslagsfråga som bara kan gissas. Vinsten var biljetter till en föreställning och vi funderade lite på om det fanns någon föreställning vi inte redan hade köpt biljetter till men hittills har ingen hört av sig och berättat att vi har vunnit, så det lär nog förbli en icke-fråga.

 
Efter Hallarna gick vi upp till Ståhlboms silo för att försöka få biljetter till en av de guidade visningarna. Vi hade sån tur (?) att det började regna ganska rejält när vi kom fram dit lite tidigt, så vi sökte skydd mitt emot silon, vilket betydde att när det slutade regna och det började närma sig kl 14 (= Det Magiska Klockslaget) så stod vi nästan först i kön och fick biljetter till visningen kl 18.

Och eftersom vi fick biljetter så snabbt så hann vi till Laxholmstorget innan den historiska modevisningen började.

 
Det var inte bara vi som hade bespetsat oss på den, torget var knökfullt med folk, men vi lyckades hitta lite plats där vi knappt såg något av scenen men såg tjejerna i sina fina klänningar på nära håll. Det visades kläder från 1700-tal till 1950-talet och även små kläder fick sin tid i rampljuset.

 
Sen bar det av till Louis DeGeer för att pudra näsan och ta plats inför musikquizen som började kl 15.

 
Där blev det också knökfullt - och tyvärr var det en stor andel av barn i publiken. Många av dem var antingen av kategorin baby, som skrek i högan sky tills föräldrarna avlägsnade sig med dem (efter 15-20 minuter) eller kategorin 5-6-åringar med myror i brallorna som raskt kom underfund med att man kan a) sparka oupphörligen på stolsryggen på stolen framför sig och/eller b) slå stolsitsen upp och ner med kraft så att det känns i de fem närmaste stolarna på varje sida.

Men själva quizen var ganska kul. Samma där, lätt och svårt. Jag kommer inte ihåg vad man kunde vinna men det är ingen som har hört av sig därifrån heller så det spelar nog ingen roll ändå.

 
Nästa programpunkt var Afternoon Tea på Spira - som verkar bli lite av en Kulturnattstradition.

 
Som vanligt fanns det mer gott att äta än man orkade. Jag blev mätt bara efter sconesen men lyckades ändå klämma i mig av nästan allt annat som fanns till bjuds också.

 
Det var ju naturligtvis fullsmockat även där men vi lyckades dela ett bord med en trevlig dam från Söderköping.

 
Så, äntligen, började det närma sig kl 18 och kvällens mest efterlängtade punkt på agendan: den guidade visningen av silon och kontorslokalerna i Ståhlboms. Vi vaggade i raskt takt dit och fick tjusiga reflexvästar att ta på oss. (För att de lättare skulle hitta oss utifall vi ramlade ner någonstans, kanske?)

 
Och det var verkligen en upplevelse. Vi fick se två av kontorsvåningarna, vaktmästarbostaden och silon.

 
Det var riktigt häftigt och bilderna gör det inte rättvisa. Inte mig heller, faktiskt. Jag vill påpeka att jag hade både väska och ryggsäck innanför västen, utifall någon tycker jag ser lite fet ut...

 
Det ska bli lägenheter av kontorsvåningarna, café i vaktmästarbostaden (inga bilder därifrån, tyvärr) och klättervägg(-ar?) i silon.

 
Silon var nog ännu svårare att fota och stämde inte riktigt med hur jag trodde en silo såg ut. Den bestod av ett flertal små fyrkantiga rum i trä med 10-15 meters takhöjd (som tunnlar på höjden) så det är nog inte mycket man kan göra med dem. Klätterväggar är nog den bästa idén de hade kunnat komma på.

 
Och efter alla dessa utsvävningar och sensoriska överbelastningar var det dags att gå hem och slänga sig i soffan och avnjuta kvällen i stillhet. Utan mat, dock - jag var fortfarande mätt efter Spira och kunde inte ens få i mig en kopp te till!

Nu längtar jag redan till nästa Kulturnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kulturnatten 2024

  Kulturnatten blir bara mer och mer fullmatad för varje år - det tycker i alla fall jag - så det är inte lätt att begränsa sig när det gäll...