söndag 24 juli 2011

Ny kamera

Jag har köpt en ny kamera. Jag har funderat på det ett bra tag, eftersom jag inte är speciellt nöjd med den kamera jag har. Den har inget vidare djup i bilderna och dessutom är den alldeles för slö! Det här är ett praktexempel på hurdana bilder på t ex Vidde blir:


När jag tryckte ner knappen på kameran stod Vidde vänd mot kameran och log rart. När bilden väl togs hade han lyckats vända sig bort och var på väg åt ett annat håll. Jag har tusentals bilder på hans ryggtavla och tomma gräsplättar där han har stått bara en sekund innan och nu har jag fått nog!

Så jag bestämde mig för att köpa en ny kamera. Min förrförra kamera köpte jag ju på nätet men den här gången ville jag faktiskt åka till en riktig affär och prata med riktiga säljarmänniskor. Och nu har jag kommit på varför jag föredrar att köpa vissa saker på nätet!

I affären kollade jag noga igenom alla kameror på display och fastnade för en som var på rea (naturligtvis!) för 1299kr och som såg stadig och bra ut. Så jag vinkade till en försäljare och bad honom gå och hämta en sådan åt mig på lagret. Men då bestämde han helt plötsligt att jag ville ha en helt annan kamera än den jag själv valt ut. Han prisade sin egen kandidat så övertygande att jag började vackla lite. Han gick och hämtade en kartong med sin favorit och sedan började Köpar/Försäljar-dragkampen!

Försäljaren (Han): Den här kostar också 1299kr, nedsatt från 1499, så den kostar lika mycket som den andra.

Köparen (Jag): Ja men är den stötsäker?

Han: Oh nej, inte ett dugg! - och inte tål den fukt heller!

Jag: Det står att den andra är stötsäker!

Han: Men den är inte lika bra som den här. Vill du verkligen ha en stöt- och fuktsäker kamera som inte tar lika bra bilder som den här?

Jag: Men jag måste ha en stötsäker kamera! Jag slänger omkring med den i väskan och har den i bakfickan på jeansen och i cykelkorgen osv

Han: Då har jag ett jättebra fodral jag kan rekommendera till den!

Jag: Jag vill inte ha något fodral! De är bara i vägen och man tappar bort dem osv – jag vill ha en stötsäker kamera!

Han: Här har vi ett bra fodral. Det tillhör visserligen ett kit tillsammans med ett batteri som inte funkar i den kameran men det kan du ju ge bort till någon som har en kamera det passar till!

Jag (lite distraherad): Är alla fordral så där fula? Finns det inga snyggare? Det där till exempel?

Han: Nej, nej, nej! Det där är inget bra till den här kameran, det här är mycket bättre. Vet du vad, jag drar ner lite på priset för det här fodral- och batteri-du-inte-kan-använda-kitet, så behöver du inte betala fullt pris för det.

Jag: Men...

Han: Då ska vi se – halva priset för fodralet och det värdelösa batteriet... och så ett minneskort... och så försäkringen, förstås! Det blir 1799kr!

Jag: Vilken försäkring? Jag vill inte ha någon försäkring!

Han: Jamen, det är ju klart att du måste ha en försäkring! Du sa ju själv att du slänger omkring med kameran i väskan och har den i jeansen osv, det klarar den ju inte – du måste ju ha en försäkring!

Jag: Det får gå på hemförsäkringen! Och jag ville faktiskt ha en stötsäker kamera!

Han: Bla bla bla...

Ja, ni fattar, va! Han lyckades bryta ner mig till slut - det gör de alltid! Så nu har jag betalat 500kr mer än jag tänkt för en kamera som knappt tål att man tittar häftigt på den, ett töntigt kamerafodral som jag kommer att slarva bort vid första bästa tillfälle, ett batteri som inte funkar i kameran jag köpte och en försäkring som inte täcker det enda jag vill att den ska täcka, dvs öppet köp om det visar sig att kameran inte lever upp till förväntningarna! Det enda positiva jag har att säga om den nya kameran än så länge (den står på laddning, så jag har inte kunnat testa den än!) är att den faktiskt är riktigt snygg!


När jag köpte min förrförra kamera letade jag igenom webbshopen efter vad jag ville ha, klickade på köp-knappen och fick kameran med posten några dagar senare – utan några onödiga tillbehör eller försäkringar och för den summa som stod i webbshopen (det var t o m fraktfritt!). (Den kameran var jag väldigt nöjd med och den funkade utmärkt ända tills jag råkade tappa den så den studsade in i väggen och sedan ner på golvet, och jag fick ärva pappas gamla kamera i stället.)

Hädanefter ska jag bara handla på nätet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...