fredag 28 oktober 2011

La Boca

Alltså, fy f-n för spanska! Det är inte ett språk, det är en tortyrmetod! Just som man tror att man börjar fatta lite smått, så drämmer de till en med oregelbundna reflexiva verb! Och imorgon är det prov igen! Som tur är, är det ju min sista vecka så även om jag misslyckas kapitalt på provet, så kan de ju inte flytta ner mig en klass. Men det vore ju ändå kul att inte skämma ut sig helt!

För att inte missa något nu när min tid här börjar ta slut, åkte jag idag på en guidad tur till La Boca. La Boca ligger i den fattiga delen av stan och jag har hört en massa skräckhistorier om hur farligt det är där. Karl i min klass träffade någon som hade blivit rånad mitt på dagen i La Boca, bara för att han råkade irra in på fel gata! Därför kände jag att jag ville ha säkerheten av en guide och en större grupp med mig för att inte råka ut för samma sak. Rundturen anordnades av Expanish och kostade bara 50 pesos, vilket ju får räknas som riktigt billigt. Anledningen till att det var så billigt var att vi åkte kollektivt!

La Boca visade sig vara en riktigt turistfälla men jag måste erkänna att det gör sig bra på bild!
El Caminito




Invånarna i La Boca kan det där med att koppla av!
La Bocas idoler: Maradona, Evita och Carlos Grandel, som gjorde tangon populär.

Annars var nog Maradona den i särklass mest avbildade i La Boca. Överallt hade de bilder och statyer av honom – de har till och med en lookalike som går omkring i fotbollströja och som man kan ta ett foto med (om man betalar, förstås!)

Naturligtvis var vi ju tvungna att ta en gruppbild! (som säkert kommer att hamna på Facebook som allt annat man gör här!)

Och så den evinnerliga tangon, förstås!

La Presidenta är populär i La Boca!
Efter La Boca åkte vi (kollektivt!) till San Telmo. Jag var ju där i söndags men jag tänkte att jag skulle se hur det ser ut när det inte är marknad där.

Det är verkligen skillnad mot Microcentro (Downtown) och La Recoleta där jag bor.

Det finns gott om antikaffärer där.

Och en inomhusmarknad som var riktigt mysig.

Men det bästa var nog ett hus som tidigare var ett privathus och som nu är som en liten gränd med affärer:

Turen avslutades i Puerto Madero men det tyckte jag att jag hade gjort tillräckligt redan, så jag åkte direkt hem ifrån San Telmo.

På vägen hem såg jag en soffa som jag tror skulle passa väldigt bra i min nya lägenhet men jag tror tyvärr inte den går ner i min väska…

…som jag ska börja provpacka nu, för att se om den räcker till eller om jag måste köpa en ny imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skymningsmusik

Tyvärr var det lite manfall pga sjukdom på gårdagens 1800 hos oss, så Maria och jag fick hålla ställningarna själva. Vi inledde med lite god...