lördag 19 maj 2018

Spontanköp

Jag vet inte riktigt vad som hände! Ena sekunden var jag på väg till Ica för att köpa ägg och nästa sekund har jag köpt en byrå och ett sidobord för 2500kr. Alltså va?

Så här gick det till: Jag bestämde mig för att cykla till Ica Eneby i stället för till min gamla vanliga Ica, dels för att få lite motion och dels för att äggen kostade 7kr mindre i Eneby. (Jag har ju börjat bli duktig på att sköta min ekonomi. Eller hade börjat i alla fall). Eftersom det ligger några loppisar på vägen dit tyckte jag att jag kunde kolla om de hade någon tamburmajor som jag letat efter så länge. Det hade de inte så jag kom på den briljanta idén att även kolla in Importörens outlet, utifall de råkade ha några tamburmajorer i lager. De hade de inte, däremot hade de minst 50% på allt i hela outleten.


Där borde jag ha backat ut men det gjorde jag inte. Istället kollade jag om metallbyrån som jag har suktat efter sen åtminstone augusti 2016 var kvar och om den i så fall möjligen var nedsatt i pris. Det hade de och det var den! När jag kollade på den då kostade den 3100kr och nu kostade den 50% av 2500, alltså 1250 - vilket inte är direkt billigt men betydligt bättre än 3100. (Och glöm inte att jag sparade in 7kr på äggen!)


Efter att jag hade bestämt mig för att strunta i vara ekonomisk och spara mina pengar i stället, så tog jag bara en liten sväng runt resten av outleten för att kolla så jag inte hade missat något. Och det hade jag ju!


Det här sidobordet hade också kostat 2500kr (minst) och var nu nedsatt till 1250kr och det är ju detsamma som två för en! Det är lite som att bli fartblind - jag började med att cykla en omväg för att spara in 7kr och helt plötsligt tycker jag att 2500kr är riktigt överkomligt bara för att det inte kostar 5000. Det finns ett nobelpris som förklarar det här på ett bra sätt, har jag för mig.

I alla fall... ingen av möblerna gick ju ner i cykelkorgen så jag fick ringa Lillebrors Taxi & Transport AB och tigga till mig lite transporthjälp nästa vecka. Det skulle gå att ordna, tack och lov - annars hade jag väl fått ringa Schenker eller liknande.

Eftersom jag ändå redan hade spräckt min budget för den här månaden (och nästa) så passade jag även på att köpa några småsaker som faktiskt fick plats i cykelkorgen:

Två skärbrädor av bambu för 50% av 59kr = 29,50kr.

Ett vackert, grönt durkslag för 50% av 29kr = 14,50kr.
Nu är annars den stora frågan vilka möbler som måste kastas ut för att jag ska få plats med de nya men det löser vi vartefter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Event på Akademikliniken

  Jag har många gånger gått förbi Akademikliniken och funderat på om jag inte borde gå in och se vad de kan göra för mig. Det finns ju en up...